Ett mönster

Kategori: Allmänt

Jag ser ett mönster i hur folk rider och tränar sina hästar. 
Nu när jag jobbat några år med att rida andras hästar( i liten skala) så börjar jag hitta ett mönster i alla hästar. Dom flesta hästarna är "försiktigt tagna" Vad menas med det? Jo att dom inte är rida så mycket och inte är pressade, pressade på vilket sett? vad är och pressa en häst? 
 
Människor tror att om man rider i ett lugnt tempo, alltså luffsar fram, och rider med lösa tyglar för att inte ta i munnen på hästen, så är man snäll och inte pressar hästen att gå där man vill. Vilken medför att hästen blir ostyrbar och går med framdelen åt ett håll och bakdelen åt ett annat. Tar man inte tag i det problemet i tid får man en sne häst som belastar sig snett och frambenen får mer belastning. För mig går inte det ihop att man är snäll och inte pressar en häst då.
 
Det är så mycket lättare för en häst att sitta ihop, och kunna svänga och ändå ha balans, kunna trava och galoppera utan att ramla iväg på framdelen eller lägga sig i svängarna. 
 
För mig är gruderna så viktiga och dom jobbar jag med direkt från skretch med 3-åringarna. Att vara "snäll" och ta hästen "försikigt" innebär inte att man låter dom gå som dom vill med noll kontakt med bettet och utan att vara fram för skänkeln. Att ha hästen i ramen från början gör att den får lättare med balansen och arbeta enligt mig på rätt sätt, alltså bakifrånk, på det sättet kan man också börja styra hela hästen och inte bara hänga i inner tygeln för att få hästen att svänga, för det är inte snällt att först rida utan stöd och kontakt och sen rätt som det är dra så mycket man orkar för att hästen inte svänger. 
 
När hästen sen är äldre och ska lära sig svårare saker sitter detta kvar i den, den är sne, inte ihop och den kan inte göra saker på ett korrekt sätt. Ex skolor och enkla byten. Man kan inte göra en öppna genom att bara dra i innertygeln, man kan inte göra enkla byten om hästen inte är mellan skänkel å hand, då blir det bara att man drar stopp på den, åter igen är vi där, man är inte snäll mot sin häst genom att låta den gå utan kontakt, utan att svara för skänkeln och utan att vara i ramen. Det medför bara en ojämn kontakt där hästen drar i varje halvhalt, för att den inte är van med att ryttaren håller kontakten, vilken också medför en sne häst som inte arbetar med sina bakbenen, utan springer snett och på frambenen. Försök att rida en häst som är i 3 olika delar, en hals, en mitt och en bakdel på ett korrekt sätt. 
 
Man ser många som rider MsvC som inte har hästen mellan hjälperna, hästen slår sig fri i övergångar, i skolorna är bara halsen böjd,  den kan inte öka för det har den inte fått lära sig att ta i, övergången till samald trav blir tripp tripp. enkla byena är antingen tvärrstopp ellr släng trav, för att hästen inte är jämn i kontakten och inte stark nog i bakbenen, för det har den aldrig fått lära sig, sen blir man besviken för att man får 5or ????? 
Nej, detta är inte ett sätt att vara snäll och utbilda sin häst utan press, för mig att detta sätt absolut tabu! Lär er rida hästar mellan hjälperna. 
 
Jag menar inte att man ska dra i munnen å hålla den hårt, men en jämn och fin kontakt med munnen och ha framåtbjudning är A och O för att kunna utbilda den. Genom att hästen är i ramen får man också en lösgjord, lyhörd häst som kan göra saker på ett enkelt sätt. 
 
Chanel, ca 176 stor, lång, grov, jag på ca 158 kunde rida denna häst med lätta små hjälper. 
 
 

Kommentarer

  • JenniferDressage.se säger:

    Så bra skrivet! Grymt bra och läsvärt inlägg!! :D

    2016-09-15 | 11:24:25
    Bloggadress: http://www.jenniferdressage.se/
  • Anonym säger:

    Så bra skrivet😃👍🏻 du är så klok och en stor förebild❤️👍🏻 ja håller med dig till 100 %🙏 Du satte ord på de jag nyss satt och analyserade😂👍🏻

    2016-09-15 | 12:18:55
  • Ida Ernstson säger:

    Så bra skrivet😃👍🏻 du är så klok och en stor förebild❤️👍🏻 ja håller med dig till 100 %🙏 Du satte ord på de jag nyss satt och analyserade😂👍🏻

    2016-09-15 | 12:20:41
  • Nicole säger:

    Sjukt bra! precis så det är, tyvärr :-/

    2016-09-15 | 13:36:36
  • Maria säger:

    Bra skrivet!
    Men det finns nog fler aspekter till varför det är så.
    1. Ryttaren - grundsitsen och balansen hos ryttaren saknas i deras ryttarutbildning. Så fort en ryttare har lärt sig trava och galoppera så ska det börjas trixas och fixas med vägar, hinder och krumelurer. Ingen ryttare vill nöta sitsen och balansen. (Under mina år i Tyskland så red alla nybörjare/lätt-klassryttare med vanliga inspänningstyglar både på träning och tävling, tävlade endast i ryttarbedömning både hopp och dressyr. Fokus låg på hur ryttaren red, inte hästen).
    2. Tränarna - alla har sina olika idéer om hur de når dit. Någon vill att man rider långsamt och samlar ihop fram/driver bak, någon vill att man rider högt tempo för att hitta energin fram till handen, en tredje vill att man sitter varv på varv på volten och klappar med ytterhanden. Som ryttare blir man lätt förvirrad, vilket sätt passar mig? Vilket sätt passar min häst? Många stannar nog kvar av vana och lojalitet hos sin tränare även om en av parterna egentligen borde ha en annan.

    Det är inte lätt att rida och ju längre man kommer i sin egna utbildning/utveckling så hittar man det som passar en själv men också inser att man aldrig är fullärd.

    Svar: helt rätt!!
    Om Mig!

    2016-09-17 | 07:17:25
    Bloggadress: http://ingetorp.blogg.se
  • Cissi säger:

    Word! Jag kommenterade här för ett tag sedan om att jag hade köpt en travare efter att jag blev tvungen att ta bort min unghäst, och nu har vi gjort vår tävlingsdebut på drygt 74%. Jag fick senast igår en massa ifrågasättande kommentarer på instagram om att jag pressar min häst för hårt och går för fort fram. Det ENDA vi har jobbat med det här året är i princip att han ska balansera om över sina bakben. Det måste väl ändå vara viktigare än nånsin med hästar som dels är avlade i framvikt och dels är tränade på det sättet, ändå tycker folk alltså att man ska "skynda långsamt" = rida hästen bogarna i flera år.

    Ibland blir man mörkrädd av hur folk rider och utbildar sina hästar.

    Svar: Bra Jobbat!!
    Om Mig!

    2016-09-17 | 10:26:51

Kommentera inlägget här: