Snart dax för 3-års test

Kategori: Allmänt

Om en månad är det 3-års test för Foxhill e. Floricello
Han är en känslig häst med mycket motor. Det har tagit lite tid att göra honom van med ryttaren men nu börjar han bli säker och inte lika rädd. Idag var första gången Elin galopperade själv på honom. 
Nu tror jag att det börjar släppa så om 2 veckor kommer pusselbitarna börja falla på plats. 
 
Att utbilda unghästar är otroligt roligt och lärorikt. Man får en annan "ridning" och lär sig att vara stilla och sitta i balans. Jag har jobbat på Gränsbo för några år sedan och där fick jag verkligen en bra grund. När jag kom hem därifrån började jag jobba men unga hästar och "problem" hästar. Roligt men också lite farligt, tillslut kände jag att det inte är värt att riskera livet för en vild häst. Så nu har jag helt lagt det åt sidan och står helst på marken... Ha ha 
 
Men jag har en bra grund balans i min sits mycket tack vare "unghäst" tiden. Jag har också fått en viss förmåga att läsa av olika hästar och även hur dom reagerar i olika perioder, alla kommer dom in i test perioder och då gäller det att lösa problemen direkt innan det blir ett beteende.
 
Problem lösningar är bra att ha i sin verktygslåda också 😉😉
 
Foto Li Sjöstrand 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: