Bok

Kategori: Allmänt

Jag är ingen person som brukar läsa böcker. Har alledes för mycket i huvudet så kan inte slappna av. Men ibland finns det böcker som jag fastnar ordentligt för och det är för det mesta ridböcker så klart . Bla Kyras bok den är fantastisk och nu Pether Markne. 
 
Han har fått med allt i det viktiga grundarbetet och förklarar allting så bra. 
Allt jag försöker få fram till mina elever står där och det känns så skönt att jag faktiskt är på rätt väg i min utbildning av hästarna och även eleverna. Det är inte lätt alla gånger att förklara en känsla eller förklara hur det ska vara när eleven aldrig känt den känslan vi strävar efter. Det är inte heller lätt alla gånger att lita på sig själv att man gör rätt med utbildningen av hästarna. Så dett var otroligt skönt att läsa!!tack Pether!!😉
 
Han har skrivit så många saker som även jag prioriterar
ex upprepar han vikten av att hästen alltid är fram för skänkeln!! Att det ska finnas växlar, man ska kunna rida kvickare steg långsammare steg. 
Lösgjordhet är A och O och vad är lösgjordhet egentligen?? 
Är det att hästen springer i låg form böjd i sidorna? 
Nej!! 
En lösgjord häst är avspänd, fokuserad å lyhörd på ryttarens hjälper, den är mjuk och smidig i övergångar. Den arbetar med bakbenen och man har jämn kontakt med bettet (Ej lösa tyglar som många tror) 
 
Skulle kunna skriva hur mycket som helst men ni får läsa boken själva och suga in massor av inspiration 
 
Någon av er som läst den? 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: