Så mycket mer

Kategori: Allmänt

än att bara sitta där på hästryggen
 
När jag gick i skolan fick jag knappt godkänt betyg i gymnastik för jag hade 40% frånvaro, pga att jag tävlade mycket med min ponny och det var meeting var å varannan helg. Gymnastiken hade vi såklart på fredagar och jag åkte oftast på fredagarna då tävlingarna började tidigt på lördag morgon.
Jag red ponny på elit nivå men då räknades inte ridning som sport..
Det har blivit bättre och dressyren har blivit större, men ibland när man hör folk säga - men du sitter ju bara där och hästen får springa och göra jobbet, då önskar man att dom skulle sätta sig upp själva. 
 
Det är så mycket mer och sånt slit innan man "bara" kan sitta där. 
När jag har träningar blir jag påminnd om hur mycket jobb det ligger bakom innan man kan sitta snyggt, stilla och rakt men ändå sitta med hästen i rörelser och inverka på ett osynligt och kvickt sätt.
Det är inte lätt eller hur??☺️
 
Det krävs otroligt med egen kroppskontroll, koordination, balans och styrka i kroppen för att kunna sitta på ett föremål som rör sig, 
som dessutom har egen vilja och ibland hoppar i luften eller kastar sig åt fel håll. Och på det här skumpande, hoppande föremålet ska du försöka inverka och utbilda den att göra svåra rörelser på ett lätt sätt. Låter ju nästan omöjligt😃
 
Det är åratal med slit i sadeln på många olika hästar från vilda unghästar, lata, välutbildade eller helt outbildade hästar som får en att kunna sitta och rida enkel, snyggt och osynligt så det ser ut som "man bara sitter där" 
 
Denna sport är fantastisk och det bästa av allt är att ju mer man lär sig ju mer vill man, ju svårare blir det och ju gladare blir man när "den där känslan" kommer. 
Hem och träna på sitsen rid så många olika hästar ni kan (oavsett vad) och ge er tusan på att ni en dag "bara ska sitta där"
😉😉
 
Min pappa som betytt och betyder så mycket. Han har filmat mig vi har tragglat och tagit oss ett trappsteg i taget uppåt mot mitt mål. Det tar lite längre tid när man inte har ekonomin för det, men jag lovar er att jag har kämpat sen jag var 6-7 år och jag fortsätter kämpar tills mitt nästa mål är gjort sen fortsätter jag till min dröm💪❤️
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: