Lördag!

Kategori: Allmänt

För 1 vecka sen lade jag ut en annons på tillridnings hästen jag har Yes Sir. Jag har fått väldigt många svar och  Håkan, som han kallas, har haft fullt upp. 
 
Efter 3 olika provridningar tyckte jag att han kändes lite trött så jag ville helst inte boka in fler provridningar, han är trots allt bara 4 år. Så han fick 3 vilo dagar och idag var han taggad igen!!:) 
Det är inte lätt för hästarna att vara såkallade försäljnings häst, det är många olika ryttare som har olika hjälper och det kan lätt bli för mycket och för rörigt för dom stackars unga hästarna. Jag älskar denna häst och vill verkligen att han ska få rätt ryttare, hans ägare är med på samma noter så därför har vi inte bråttom utan väntar gärna till rätt ryttare dyker upp😊. 
 
Sen ser jag också ett mönster när fler ryttare kommer och det blir samma problem. Jag är så otroligt noga med att få hästarna lätta, kvicka och självgående. Men när en ryttare sätter sig upp på hästarna som jag rider så är det svårt för dom att ens få dom att gå....ha ha jätte svår situation, när jag bara känner hur mycket energi det finns och dom bara går av sig själva och när någon annan sitter där och klämmer går dom inte ens framåt. 
Det sitter mycket i huvudet på ryttare och det gäller att "tänka rätt"
Tänka framåt och vara bestämd i sitt tänk och kroppsspråk, en osäker ryttare ger också en osäker häst. 
 
Jag har utbildat och ridit unghästar sen jag var 22 det är snart 10 år, så jag har lärt mig att läsa av varje individ och anpassar min ridning efter just den hästen jag sitter på. Sen kan man sjävklart forma dom som man vill ha dom men vägen dit varierar och man måste hitta nya vägar för varje häst. Det är svårt och det krävs att man rider många olika innan man har känslan, tajmingen och tekniken. 
 
här är några av dom hästar jag haft  
Basilika e.Bocelli 
segrade i kungakannan som 3 åring på
91,5%!!! 
Such a Hit e. Sandro Hit
honom utbildade jag från föl till 6 åring
gick på 76% i 5-års chmpionatet
Boccacia e.Bocelli 
egen uppfödning som såldes som 4-åring 
 
Thriller e.Sandakan
egen uppfödning som såldes som 3 åring
Har startat upp till Msv B med nuvarande ryttare. Han är 7 år i år! 
 
Älskar att jobba med unghästar men nu behöver jag mer rutin svårare klasser för att ta steget mot Grand Prix! 
 
 

Kommentarer

  • Anna säger:

    Har samma problem nu med min häst som jag har till salu. Han är en 16 årig gentleman som jag har fått liv i igen efter att han lite tappat gnistan av olika anledningar hos förra ägaren.
    Nu när jag rider honom är han hur pigg som helst och jag får sitta och lugna honom för att han inte ska slå knut på sig själv. Råkar jag göra lite för mycket med skänkeln så blir det piaff, byten i varje och alla andra "trix" han kan bara för att han vill göra rätt.
    Men så fort någon annan sitter upp får dom han knappt att gå frammåt och dom som kommer och provrider blir ju inte jätte nöjda... Svårt det där!
    Ändå är det flera rätt så rutinerade ryttare som har provat honom och hon som var den med mest erfarenhet hon var tvungen att be om ett spö för att över huvud taget få honom att trava på någorlunda.
    Hur förklarar man detta för spekulanterna?!

    Svar: Ha ha oj! Ja det är svårt. Jag tror på att det har med kemin att göra där. Ni pratar samma spåk du och din häst och du behöver bara tänka så gör han det du ber om. Vilka underbara djur egentligen
    Om Mig!

    2015-10-10 | 23:11:32

Kommentera inlägget här: