En ledig helg

Kategori: Allmänt

Vilken underbar helg jag har haft! Hoppas ni också har haft det!:) Jag har bara varit hemma och fixat i stallet och ridit hästarna.
Glitter. E. Topaash -Maraton 
 
Vilket härligt väder, soligt varmt och fina färger ute, lite bortskämda har vi varit denna höst. Men det gäller att ladda energi nu inför vintern. Då vet vi alla häst människor att det blir många gånger jobbigare. Det ska täckas, iväg till ridhus, skottas snö, ha halk skydd, sanda till hagarna, frysa om händerna när man packar hö....försöka få loss fruset spån....fy längtar inte. Bilar/lastbilar som inte startar, transporter som fryser och bara massa strul. 
 
Hur gör ni på vintern? Har ni någon bra idé eller plan för att det ska gå smidigt? Som ni vill dela med er😉 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Någon säger:

    Vi borde ha carport till lastbil å transport :P
    Pulkor till hö't
    Värmeslingor under ridbanan (eller gödsel?)
    Angående hösilaget så måste ALLA ta hela vägen ner och inte bara riva i topplagret... :P

    2015-10-05 | 09:25:16
  • Marika säger:

    Gör som vissa andra som tar sitt prick och pack och drar till USA över vintern. Drömma går ju :D

    2015-10-05 | 09:43:55
  • Anonym säger:

    Ett bra tips som gör de mycket lättare för mig att tycka de är roligare på vintern är att lyxa till de med värme där man gör iordning hästarna!🙈 blir en aning dyrare men lätt värt det!! För då är man liksom redan varm när man sitter upp.😃

    Svar: Vore ju underbart med ett solarium 😊
    Om Mig!

    2015-10-05 | 12:24:24
  • Sara säger:

    Vi har investerat i thermobars till hästarna och slipper frusna vattenhinkar i hagarna. Skönt att veta att de alltid har tillgång till tempererat vatten och man slipper bära hinkar i halka och snö! Lätt värt!


    Svar: Tack för det tipset 😊
    Om Mig!

    2015-10-05 | 15:46:36
    Bloggadress: http://saraweiberth.blogg.se
  • Anna säger:

    Jag tycker faktiskt inte att vintern är särskillt jobbig.
    Jag blir varm av att jobba på i stallet och måste oftast klä av mig något lager när jag kommit igång öven om det är -20 ute.
    Men då har jag investerat i ordentliga kläder också. Tex ett superbra underställ i merinoull från Narurkompaniet, finns i olika tjocklekar och funkar super att ha under ridbyxorna. Det är helt klart mitt bästa köp!
    Sedan är ordentliga vinterskor A och O om man inte vill frysa. Har ett par La Cross som är helt out standing. Aldrig kalla fötter i dom. Tyvärr är dom lite för breda för att rida i så jag byter skor just när jag ska rida ut (även dom är vinterfodrade) men då har man varma skor att ta på sig både före och efter ridningen sedan.

    Sedan som kommentaren ovan säger så är det guld värt att ha thermobars i hagarna. Det blir mycket mindre spring med vatten då det inte fryser hela tiden.

    Jag älskar att rida ute på vintern. Tycker det är bättre underlag att rida på snö än på grusvägarna på sommaren. Finns det något härligare än att vara ute och galoppera en gnistrande kall vinterdag?! :)

    Våran ridbana får ett jätte bra underlag om det får komma någon dm snö och sedan packar man och skottar med traktorn. Rider på den hela vintern och åker sällan till ridhus.

    Dom flesta av våra hästar klarar av fri tillgång på hösilage så värst mycket släpande av hö blir det inte. Vi har hästarna på lösdrift så länge det inte är ösregn eller snöstorm. Även tävlingshästarna går ute och trivs mycket bra med det. Dom tävlas på MSV B/A nivå.
    Detta gör att det inte blir särskillt mycket mockning och när vi kör in spån gör vi det med traktorn.
    Så där sparar man mycket tid och jobb.

    Vi bor uppe i Västerbotten så vi har alltid mycket snö och ofta kallt.

    Svar: Bara vintern blir bra med mycket snö så är det kalas att rida i. Älskar snö men inte is å slask.....senaste vintrarna har det varit så halt att man knappt kan gå det är inte lika kul. Tack för alla tips! Kram
    Om Mig!

    2015-10-06 | 08:27:56

Kommentera inlägget här: