Tränings tips

Kategori: Allmänt

Tänkte lägga upp lite tränings tips här på bloggen varje vecka. 
 
Här kommer tips nummer 1
Skänkelvikningar
av alla dess slag i både skritt trav och galopp. En skänkelvikning kan man variera mycket och man får hästen mellan båda sidor och därmed också loss i sidorna 
 
Med unghästen börjar jag att flytta efter långsidorna för att ta hjälp av väggen/staketet som stoppar upp framdelen så jag kan flytta bakdelen innöt och därefter rider jag innanför spåret och ut till väggen, det mest naturliga för att göra det lätt för hästen.
 
Med alla mina utbildade hästar som jag rider, börjar jag i skritt, flyttar skänkelvik undan höger och undan vänster som sicksack för att få hästen lyhörd för skänkeln. Sen tar jag långa diagonaler där jag flyttar ganska brant och ändrar ställningen för att stretcha och tänja bogarna. Har jag koll på att hästen inte viker sig och försvinner iväg med bogen kan jag böja mera i sidorna och ibland ställa om till en sluta för att verklingen känna att hästen följer med mig och blir loss på båda sidor. 
 
Gör samma sak i trav, här kan jag också variera med tempoväxlingar och behöver jag om hästen inte tar mina halvhalter gör jag en övergång till skritt. 
 
I galoppen rider jag också på samma sätt och är väldigt noga med att det är bogarna som leder men utan att dom faller iväg. Här kan man också variera och lägga in enkla byten emellan, då får man verkligen en lyhörd häst!!👍 
 
Det är så viktigt att ha hästarna mellan båda sidor och med hjälp av en skänkelvikning hittar man sidorna och man hittar vart man "har" hästen någonstans. 
bild lånad från hippson. Minna Telde
 
Några OBS
om hästen tappar bjudning rider jag rakt fram, ibland rakt ur och ibland rakt på linjen beroede på hur den tappar bjudning på för sett, om den viker sig rakt fram om bakdelen kommer före tänker jag isället rak fram på linjen.
 
rakt fram på linjen 
 
OBS nr 2
Om hästen viker sig i sidan kan man motställa för att få koll på den yttre bogen
Nr 3
Om hästen spänner sig, gör jag övergång till skritt, och ibland kan man göra som så att man ställer om och ställer tillbaka ett par gånger för att få igenom halvhalterna och få hästen avspänd. 
 
Hem & träna 😊
 
frågor på detta? 
 
 
 
 
Nästa tips blir hur jag tänker kring ställning & böjning 
 
 
 

Kommentarer

  • Sabina säger:

    Oerhört bra tips. Dem där skänkelvikningarna gör mig tokig. Får aldrig riktigt till dem. Så bra tips :-)

    2015-11-10 | 23:13:02
    Bloggadress: http://sabinasjostrom.se

Kommentera inlägget här: