Graman/hjälptyglar

Kategori: Allmänt

Det finns alltid olika åsikter om detta ämne "att rida med" hjälptyglar/graman. 
 
Jag rider aldrig på graman för att få hästen att böja på halsen/nacken. Det handlar om så mycket mer än att bara böja på halsen när man ska rida hästen "rätt på tygeln". 
Att dra ner en häst på tygeln med graman är inte det rätta sättet enligt mig. 
 
Däremot rider jag nästa alla unghästar på graman för jag vill ha en säkerhets åtgärd att ta till om det brallar loss. Och det är för att jag inte får ramla av, då min kropp lätt går söder. 
 
På Coco har jag en egen hjälptygel "Cocoremmen" kallas den för. Det är en martingal som jag gjort om som jag fäster i nosgrimman som alltså inte tar i munnen alls, eftersom Coco är känslig. Men det förhindrar att han vänder huvudet ut å in och skenar med mig. Jag kan kontrollera honom med den, då den stoppar huvudet att knocka mig.
 
Så här gör han sen skenar han utan att se vart han springer och det blir farligt för alla som är i närheten. 
 
Hur tänker ni? 
  

Kommentarer

  • Sara säger:

    Jag har också gramanen som en nödbroms ibland när jag är osäker på vad hästen är på för humör. Förut hade jag den alltid på femåringen men nu sätter jag på den om han har vilat eller om det är extra blåsigt eller om jag ser på honom att han är "taggad". Samma med treåringen men han är inte trotsig på samma sätt som den andra (peppar peppar) så den är inte på lika ofta som den var på honom när han var 3-4.

    Intressant att höra din egna lilla lösning på Coco, har undrat vad det är han har på sig ibland på vissa bilder! I land får man vara lite smart!!!

    2015-11-29 | 18:37:24
    Bloggadress: http://saraweiberth.blogg.se
  • Malin-Sofia säger:

    Hej

    Jag förstår till hundra procent att man behöver det som en livförsäkring till sig själv, man har bara en kropp och den ska man vara rädd om.

    Det jag går isär på är de som säger att de används till det men ändå så är tex gramanen ganska spänd när de rider, i min värld så borde den vara lösare om den endast skall fungera som en säkerhetsåtgärd och på många bilder och ritter kan man tydligt se att om den hästen skulle gå upp med huvet lite så skulle gramanen direkt inverka...
    Sen rent personligen så skulle jag inte välja graman eller någon typ av inspänning... men vi alla är ju olika och det är ju tur de ;-)




    2015-11-30 | 13:31:42
  • Anna säger:

    Kan du inte ta en bild och visa hur du fäst din specialar-graman i nosremmen?
    Jag har samma problem med min hetlevrade dressyrhäst och har svårt att "rida vidare" och driva ur studsandet iom att jag måste värja mig från knockandet. Så alla tips mottages tacksamt haha :P

    Svar: Absolut det kan jag göra :)
    Om Mig!

    2015-11-30 | 18:20:54

Kommentera inlägget här: