Vanliga problem

Kategori: Allmänt

Jag ser som tränare ett mönster bland många som rider. Vissa som kommer till mig första gången vill ha hjälp med rörelser som ex skolor, byten eller ökningar. Men allt för många har inte fått hjälp med grunden, så jag måste ofta backa bandet för att få ryttaren att hitta vart hon/han har hästen. 
För att hästen ska kunna bära sig måste den först vara ihop från alla sidor. För att få hästen ihop från alla sidor måste den ta skänkeln och halvhalterna. Inte förrän man har hästen ihop från alla sidor kan man börja få hästen att bära sig själv och arbeta med sina bakben och inte förrän då kan den rätta styrkan börja stärkas. 
 
Det är svårt att få en häst som är i flera olika delar och inte ihop mellan hjälperna, att göra fina skolor eller att byta galopp på rätt sätt. Visst kan man göra svårare rörelse trots att hästen inte är ihop, men det kommer aldrig bli bra och med kvalite. 
 
Några tips att kolla av. 
 
1. Tar min häst skänkeln
2. Har jag jämt stöd, är den rakriktad och har jag koll på att den är mellan inner och ytter
3. Tar den mina halvhalter utan att ex ta tag i bettet och dyka. 
4. Har jag bakdelen med mig och kan jag "styra" och rätta framdelen.
5. Kom ihåg samling är inte sakta och korta steg, samling är uppsamling av energi. Därför måste det finnas nåt att samla upp, alltså energi. Sen kan man självklart leka med tempo och korta steg för att få hästen ännu starkare och mer lyhörd. 
6. Energi är inte fort, energin kommer från trycket av bakbenens aktivitet som måste kontrolleras men avstämmning, alltså halvhalter för att inte tappas och bli springiga och bakom. 
 
 
Foto Li Sjöstrand 
 
 

 

Kommentarer

  • Emily säger:

    Så klokt inlägg. Känner så väl igen mig. När jag jobbade i stall tidigare fick vi ofta in hästar i träning där ryttarna ville att vi skulle "sätta bytena" tillexempel. Och i de flesta fall var hästarna inte ens på tygeln överhuvudtaget.

    Med min höst har jag ridit grunder, grunder, grunder i typ två år. Har känts lite traggligt ibland, men nu kan vi sitta och görs byten och skolor helt utan bekymmer. Det går så lätt och det är ju för att vi befäst grunden.

    Ha en god fortsättning!

    2015-12-26 | 16:37:22
    Bloggadress: http://emilystighall.blogg.se

Kommentera inlägget här: