Grunderna och åter grunderna

Kategori: Allmänt

Tänk vad grunderna är viktiga!! 
Alla rytttare oavsett vilken nivå vi är på vill ju hela tiden lära sig mer och utvecklas framåt tillsamans med sin häst. 😊 Men att hoppa över grundarbetet och slänga sig in i skolor, byten , serier, piuretter utan att ha sin häst mellan hjälperna, blir inte bra, visst hästen kanske gör det men inte på ett korrekt och bra sätt och därmed lär man hästen att utföra dessa rörelser på fel sätt.
Om man istället lägger ner mer tid på grunden och verkligen får sin häst mellan hjälperna, då kommer man få lösgjordhet, bjudning, bärighet och hästen blir stark nog i kroppen för att kunna utföra rörelserna och göra dom bra.  
 
Först måste jag ha en häst som är rakt under mig, bjuder fram för skänklen och tar mina halvhalter. Genom detta arbete kan jag börja spela med mina hjälper, tempoväxlingar, övergångar
för att få en lyhörd häst som väntar på mig.
 
När jag vill få hästen att vara rund i sidorna, mellan
innerskänklen och yttertygeln måste jag verkligen känna att jag får hästen rund för innerskänkeln så den inte faller in på den och känna att yttertygeln ramar in så inte hästen faller ut, hörnpasseringar och öppnor (förvänd sluta) är bra övningar för att kolla av att man får dom mellan innerskänkel och yttertygel.  Skänkelvikningar är också otroligt bra för att få koll på rakrikningen och båda sidor 😄😄
Har man kommit så här långt har man också en genomarbetad, lösgjord häst som rör sig igenom kroppen. 
  
 
Då kan man gå vidare och träna upp mer bärighet och få hästen att hitta påskjut och samling 
 
Jag brukar tänka att halvhalterna på yttertygeln samlar upp bakbenen och får dom in under kroppen, skänkeln gör att vi kan få hästen kvick och med hjälp av upprepade halvhalter, tillsammans med kvicka ben kan vi få hästen att lägga mer vikt på babenen och börja utveckla samling och därmed också hästens gångarter.
 
 
 För att kunna utföra alla rörelser på ett bra sätt och sedan kunna utveckla alla rörelserna så det både känns och ser ut som man dansar fram med sin häst, krävs sånt otroligt jobb, och framför allt grund jobb. 
 
Det finns så mycket att skriva men detta får räcka för denna gång 
 😄
 
 
 

Kommentarer

  • Anna säger:

    Hej Emma! Jag är så imponerad över hur du får ihop vardagen! Arbetar du deltid eller 100%? Att hinna rida 2 hästar, vara sambo och ffa namna, jobba, sköra hem och hus och på det ha ridlektioner! Hur hinner du? Är så nyfiken på hur du prioriterar och lägger upp dagarna. Arbetar själv oregelbundet ca 80% och har en dotter , 1 tävlingshäst, en shettis till dottern och en fölunge. Hus och liten gård med stallet hemma men får åka till ridhuset. Känner inte att jag räcker till alla gånger!

    Svar: Ja ha det är inte lätt att få ihop allting😄 det är som att lägga ett pussel varje vecka och varje dag för att få allt att gå ihop. Kan skriva ettinlägg om det tack snälla😄😄
    Om Mig!

    2014-11-03 | 14:51:56
  • Lizette säger:

    Åååå , va bra skrivet! Tror att många fuskar med grundarbetet och i stället rider massa rörelser och som du säger; det blir inte bra i slutändan.
    Du har fantastiskt fina hästar!

    Svar: Å tack så mycket 😄😄
    Om Mig!

    2014-11-03 | 19:51:10
    Bloggadress: http://lizettepadellaro.blogg.se
  • Anna säger:

    Vore så spännande att få ta del av det pusslet, hoppas du vill dela med dig! 😀😀😀

    2014-11-03 | 21:50:28
  • Anonym säger:

    Det är som jag alltid tyckt! Det finns inga genvägar och tror man det kanske man ska göra ngt annat ;)

    Svar: Ja självklart men sen finns det även ryttare som inte kommit så långt i sin ridning och inte har kunskapen att rida "på rätt sätt" utan tror att gör man alla krumelurer och konster så är det bra! Och även dom vill ju lära sig att bli duktiga, så man kan ju inte säga åt dom att dom ska "göra nåt annat" där måste en tränare komma in och hjälpa till 😄
    Om Mig!

    2014-11-04 | 08:34:02
  • Sandra säger:

    Hej Emma toppen-inlägg där! riktigt bra, för grunderna glömmer man så lätt bort eller bara har lite för brottom fram i utvecklingen :)

    Jag har en helt annan fråga bara av nyfikenhet när du pratar om olika skolor.. När bytte du från träns tillö kandar( du rider ju såklart på båda men du förstår nog hur jag menar). Lärde du dem öppna på träns och sedan bytte till kandar när du skulle börja med slutor? :) eller bytte du redan efter inlärningen om skänkelvikningen eller kanske efter slutan?

    Nu frågan jag bara om Skolorna! självklart är det så otroligt mycket mer därtill också

    Tack för svar! MVH Sandra :)

    Svar: Hej tack!Jag rider alla skolor med träns först och sedan börjar jag vänja in med kandaret.
    Om Mig!

    2014-11-06 | 14:41:45
    Bloggadress: http://mittkallblod.blogg.se

Kommentera inlägget här: