Hovslagning

Kategori: Allmänt

Fick en kommentar ang hovslagning och hur jag tänker där. 
 
För mig är det otroligt viktigt, hovarna är ju faktiskt hästarnas fötter som dom springer med och lägger all vikt på. Min pappa har varit hovslagare så därför har det alltid varit en viktig och noggrann bit med alla mina hästar!! Han är utsliten i kroppen nu och kan därför inte jobba som hovslagare längre, men är med å bestämmer och tycker å tänker😀
Han säger, utan hov, ingen häst!! 
 
Hovvården: jag använder alosin som jag smörjer hovarna med flera gånger i veckan. 
Förut har jag gett biotin som tillskott, men nu ger jag alla mina hästar ett tillskott som heter maxirice, som är bra för allt!!( kommer skriva ett inlägg om detta sen😀)  
Tänker alltid på att hålla hovarna i gott skick hela tiden, aldrig låta de växa för mycket, inte för stora skor så dom trampar av sig, och det viktigaste att anpassa skoningen efter hästen. Och självklart att hovslagaren skor rakt och inte "hugger" av för mycket på in el utsida.  
 
Mina hästar nu har lite olika special skoningar. Coco går med en egen svetsad sko där vi avlastat insidan av höger fram eftersom han alltid trampar sig där, Chanel har sulor fram och kilsulor bak för att avbelasta trakterna eftersom hon lägger rätt mycket vikt där. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • jenny säger:

    Tack för inlägget verkligen intressant! :)

    2014-05-06 | 19:12:53

Kommentera inlägget här: