Träning

Kategori: Allmänt

Idag ringde klockan 05.40 och jag åkte iväg till Storvik för att träna Italiano och Coco för Birgitta! Först ut var Italiano och vi fick börja med att rida öppna,förv sluta och lite övergångar.  Fokus låg på att få fram nosen och få honom att ta stödet där framme. Det svåra med honom är att han blir kort i nacken emellanåt och då är det svårt att få honom att ta stödet längre fram och han kryper ihop och studsar när jag kräver mer.  Men även fast att han har energi måste man rida honom, det är så viktigt att komma till ridning och ju mer power och energi ju mer måste man rida. Många tror att har man en pigg häst, kan man bara sitta och åka med, men det är tvärtom de måste verkligen ridas för att vara koncentrerade på ryttaren. Fick rida slutor in till medellinjen och rakt fram i ökat trav, wow vad han travade!!när jag fick stödet i handen med nosen framme travade han med frambenet upp över öronen, vilken häst!!! Jag är otroligt glad att få vara med att utbilda honom. I galoppen fick vi rida ökningar på långsidan in på medellinjen och göra enkla byten, svårt men nyttigt. Avslutade med en väldig bra övning som jag kommer ta med mig, öppna en kort diagonal i mellantrav, öppna direkt igen och sedan diagonal igen och öppna. 
 
Coco kändes fantastiskt fin 😀 vi började med ökning och samlad galopp på volt, där jag fick lägga benen på i den samlade galoppen för att få honom lite rappare. I traven jobbade vi slutor och rakt fram på medellinjen, och fick verkligen röra på bettet för att han ska ta halvhalter och komma fram med nosen. Jag har varit så osäker med hur jag ska rida hans form, han kryper gärna upp med nacken i vissa lägen och drar in nosen och då går det inte att rida, halvhalter finns liksom inte. Men Birgitta är ju så fantastisk på att förklara, hon menar att han är byggd så och längre fram är det bra att ha den formen, men han behöver lära sig att jobba på rätt sätt, magen upp så formen blir längre. Jag får inte vara rädd för att rida honom, jag tror att jag förstör formen och då fastnar jag i den där mellan formen, som är det värsta jag vet. Med rätt tänk och en ryttare som rider så blev han såååå fin, perfekt i formen, nosen fram och lösgjord. Lycklig! Sen red vi MsvA rörelser, sluta in till mitten rakt fram å byte! Några seriebyten som faktiskt blev ganska bra!Han gjorde allt bra och fick en massa klapp av både mig och Birgitta och många skrittpauser emellan. 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: