Kandar

Kategori: Allmänt

Har fått många frågor ang kandar och hur jag " introducerar" kandaret. 
 
Kandar gäller från MsvB:4 och uppåt i klasserna i MsvC tomMsvB:3 
är det valfritt mellan träns och kandar.

När hästen är 6 år får den tävla på kandar, man får välja mellan träns och kandar i alla MsvB klasser, i 6 års klasserna är det träns som gäller. 
 
Jag börjar introducera kandaret under våren när de är 6, självklart beror det ju på hur pass utbildad hästen är och hur känslig den är i munnen. 

Kollar noggrant inställningen på bridong och stång, stången ska ligga nedanför bridongen. Är viktigt att man inte ska vara "snäll" mot hästen genom att sätta allt löst så det hänger i munnen, då finns det risk för att tungan kommer över eller emellan och det kan göra ont och hästen kan få "en dålig upplevelse" för kandaret. 
 

Jag brukar börja med att skritta på kandaret ett par gånger med kontakt så hästen får känna sig för, när det känns bra börjar jag jogga den på samma sätt, med ett lätt stöd och kontakt. 
I början är det viktigt att variera mellan träns och kandar. 
 
Det är inte så "bara"att rida på kandar om man aldrig gjort det tidigare, det är en helt annan känsla och mer att hålla reda på. Jag tyckte det var svårt i början, jag fick liksom inte samma känsla i händerna som med tränset, blev stum och hade liksom inte koll på rätta läget mellan halvhalterna, ha ha
Det enda man kan göra för att träna är att
rida på kandar så mycket man kan, och få känslan i händerna och fingrarna. Precis som med allt annat😄 träning ger färdighet.
Jag har mitt sätt att hålla i tyglarna, som jag hittat och tycker om.
Jag håller bridongen mellan lill å ring finger, stången mellan ring å lång finger, sen har jag ett stopp å "nyper fast" stång tygeln mellan pek å långfinger för att det ska vara rätt längd på stång tygeln hela tiden
hmm lite luddit skrivet. 
 
Det finns ju en djungel med olika bett, raka, hög/ låg tungfrihet korta skänklar osv. Man får man prova sig fram till vad som passar just den hästen bäst
 
 
 
Jag använder självklart PS kandaren som är ergonomiska och bra för hästen. Dom är dessutom väldigt snygga och massvis med snygga pannband som har praktiska spännen som gör det lätt att byta,utan att behöva knäppa upp hela kandaret 

 
 

Kommentarer

  • Eva säger:

    Det här var ju väldigt förvirrande. Det gäller att variera mellan träns och kandar....för att träna gäller det att rida på kandar så ofta man kan. Du läste kanske inte vad du skrev innan du skrev det!

    /Eva

    Svar: Vad??förstår inte vad du menar riktigt?
    Jag menar att man som ryttare ska rida på kandar så mycket man kan och självklart ska man variera mellan träns å kandar på hästen.
    Om Mig!

    2014-09-18 | 16:45:58

Kommentera inlägget här: