Fantastiska hästar!!!

Kategori: Allmänt

Jag är så otroligt glad och stolt över mina hästar som nu börjar bli starka i kroppen och börjar förstå detta svåra arbete vi håller på med. Som jag skrev i förra inlägget lägger jag ner massor på grunderna för att få starka hästar som orkar göra det som är svårt på ett bra sätt från början.
 
Piruettgaloppen har tagit lååång tid för Chanel att hitta, men snart så sitter den och då orkar hon också vända på rätt sätt. Nu tränar vi på att sätta henne i den galoppen vända 2-3 språng fram 2-3 språng vända igen, fram igen, vända igen. Och idag kändes hon så stark att vi nästa kunde göra en halvpiruett. I traven har hon så mycket power, men den måste kontrolleras och tar hon inte halvhalterna blir det svårt för mig att kontrollera henne. Så fort jag fått igenom dom dansar hon fram lätt. 
 
Coco kändes också jätte bra!!idag låg fokus mer på travarbetet som kommit lite efter när serierna legat som prio 1 ! Jag red mycket halvcirklar och små volter för att få honom att ta halvhalter och sätta bakbenen rätt under sig. När han gör det kommer frambenen upp och han får en lätt rörlig trav med aktiva bakben. Dock inte lätt att komma dit, krävs hundratals halvhalter. Kände även på passagen som han bara gör hur lätt som helst, när han vet vart bakbenen ska sättas ner :) 
Avslutade med piruetter och dom gör han riktigt bra i höger varv där han sätter sig och kommer upp fram och vänder med luftiga språng, i vänster blir han lite för kort i galoppen och får då lite bråttom istället för att vänta och bli luftig. Men bara att träna på. 
 
 
 
Snygging 
 

Kommentarer

  • Elin Haglöf säger:

    Kul!! Molle gick också så bra sist, med aachengrimma å allt! Har satt på en smalare variant, inte dressyrbred och den verkar han väldigt nöjd med. Får väl kompromissa med prinsen då... :) Tack för att du ger oss verktyg att träna mellan träningarna för dig! Känner att jag får ut mycket på hemmaridningen, hör din röst i huvudet hehe.

    Svar: Underbart Elin va roligt!!:) tack vill ju att ni ska bli bäst 😉😉kram
    Om Mig!

    2014-01-22 | 22:46:13
    Bloggadress: http://ryttargladje.blogg.se
  • Lisa säger:

    Hej! Kan du inte ge lite tips på bra stärkande övningar?! Vore roligt att läsa om. :)
    Till en helt annan fråga. Såg att du har fått ett blått BR schabrak i julklapp. Är du nöjd med passformen? Ligger det bra efter avslutad ridning också. Funderat på att köpa, men tycker det ser lite sladdrigt ut för att ligga stilla. :)

    Svar: Jag tycker BR schabraken ligger bra iaf på Coco. Sen vet jag inte hur det blir efter ett par tvättar. Vad menar du för stärkande? Övergångar och tempoväxlingar är bra i alla former oavsett vad man gör, även när man rider skolor, skänkelvikningar eller volter. Det jag hela tiden är mycket noga med är att jag känner att hästen är rakt under mig och att bakbenen är under hästen så man har 1 häst att rida och inte en framdelen och en bakdel som går åt olika håll. När jag lär hästen att ex ta större luftigare steg i skolor bygger vi upp det steg för steg, rider kadens trav ett par steg sedan framåt och kadenstrav igen. Men allt tar sin tid börja med ett steg och sendan fortsätta med ett till så blir det många till sist. Lycka Till
    Om Mig!

    2014-01-23 | 06:28:48

Kommentera inlägget här: