Det är nu man sätter styrkan

Kategori: Allmänt

Detta är den jobbigaste perioden för hästfolket. Det är kallt, allt fryser, hästarna ska skötas och ridas, de ska pälsas på för att åka till ridhus och tränas, det är mörkt och jävligt rent ut sagt!! Tiden bara försvinner man hinner ingenting.....
 
Men det är nu mitt i den drygaste perioden man sätter muskler och styrka på hästen inför vårens och sommarens tävlingar. Självklart ska hästarna också vila det är inte det jag menar, och är det -30 är det inte snällt att lasta och åka iväg och köra världens pass. Det jag vill få fram är att många ställer av sina hästar och tror att dom ska vara i form till våren. Och blir besvikna när det inte går som man vill på tävlingarna.
Jag tycker att man ska bygga upp hästen nu så den är förberred inför tävlingssäsongen!! Då ger man hästen möjlighet att utvecklas och prestera bra utan att man börjar pressa den för att allt ska funka i maj!!
 
Mitt i denna uppbyggnadsfas stöter man på problem, hästarna sätter andra muskler, dom tycker det är jobbigt (naturligtvis) protesterar på olika sätt. Tar man sig igenom denna jobbiga period nu så kan man slipa 
på detaljerna och träna mer program under våren och sommaren. 
 
Hur tänker ni när ni tränar? 
Har ni en plan?
vad är era mål inför 2014? 
 
Ska bli jätte kul att få höra vad ni läsare har för mål!!
 
 
 
 

Kommentarer

  • Rebecca Joli säger:

    Så sant som det är sagt!:-)

    Målen med mina hästar är att Zamona ska byggas upp ordentligt efter föl osv. Hon ska träna samt träna på att tävla lite. Får se hur det går med tävlandet men träningsmässigt vill vi tillbaka där vi slutade, dvs enstjärniga banor och tvåstjärniga linjer i fälttävlan, stadiga 130-banor i hoppningen, och få henne ännu mer samlad i dressyren och befästa byten och få henne stark i sidorna så att vi gör korrekta sidvärts med lite mer tryck än vi har nu.

    Med CC som är tre är målet att genomföra treårs, sen är det sommarbete innan han ska sättas igång på riktigt till hösten för att vara väl framme inför fyraårssäsongen!

    Svar: Kul att läsa Lycka Till!!
    Om Mig!

    2014-01-14 | 14:44:50
    Bloggadress: http://www.jolisporthorses.blogg.se
  • Sara W säger:

    Jag håller med dig och har ända sedan jag började satsa på dressyren istället för hoppning med ponnyn tänkt på det här sättet. Att bygga muskler under vintern när man har tid med lite tyngre träning och inte "störs" av tävlingar varannan helg.

    Min fyraåring har precis fått sin vintervila (är ju annorlunda för unghästarna) Jag valde att ge honom vintervila i januari/februari istället för tidigare eftersom jag ville passa på att rida medan jag var ledig från skolan. Nu kan han vila medan jag har fullt upp med plugget. Dessutom så hade jag med honom hemma under jullovet och kunde passa på att utnyttja alla våra bra klätterbackar. Finns inte lika bra ridvägar i Örebro, allt är platt!

    Sen är målet att han ska gå kvaliten och/eller fyraårs klasserna. Målet är att kvala till championatet men eftersom han är så stor vill jag inte pressa honom för mycket. Svår balans det där tycker jag. Galoppen är största problemet, han orkar inte riktigt med sig själv och sin stora, runda galopp än. Längtar tills han vilat klart så man får sätta igång träningen igen! :D

    Sen har jag ju den lilla tvååringen hemma hos mamma och han ska ridas in till hösten och fram tills dess ska han få lära sig allt som behövs för att det ska gå så smidigt som möjligt. Han är dock redan van vid träns och sadel och jag har hängt lite på honom i stallgången. Cool kille så det ska bli riktigt spännande!

    haha, oj vad mycket det blev! Lycka till 2014 Emma. Tycker det är riktigt roligt när det går bra för de man känner. Det är inspirerande att se "vanliga" människor lyckas och inte bara proffsen! :D
    Kram

    Svar: Tack gulliga du:)va roligt att läsa Sara! Det är väldigt roligt med unghästklasser och championat men som sagt de ska var mogna för det. Lycka Till Kram
    Om Mig!

    2014-01-14 | 19:30:18
  • Vickan säger:

    De är den jobbigaste tiden absolut! Jag som håller på inom trav har min absolut tuffaste tid då, min häst tävlar och tränar som mest mellan okt-maj sen vilar han. Jag fryser de är hårt att träna de är mörkt och vi står helt ute under tävling och köld gräns är -18. Dock funkar min häst allra bäst nu men jag hatar de!! Stor styrke kram till oss häst människor.

    Svar: Styrke kram till dig Vickan
    Om Mig!

    2014-01-15 | 12:43:09
  • Mia säger:

    Min häst fick lite kortare break direkt efter tävlingarna var slut i november. Nu är det full fart mot nya året och just nu träning nere hos Mattias i skåne. Målet för 2014 är att rida så mycket Intermediaire l som möjligt men även att kunna debutera nästa klass innan året är slut!

    Svar: Va kul!!Fin blogg
    Lycka till
    Kram
    Om Mig!

    2014-01-17 | 12:45:32
    Bloggadress: http://Mwdressage.se

Kommentera inlägget här: