Svar på frågorna

Kategori: Allmänt

 
  • Hur kommer det sig att du kan känna att du är sämst på att rida, du skrev så efter Birgittaträningen? När du har gjort så fina tävlingsresultat och är så duktig.
 
svar: ibland har man dåliga dagar, och jag hade en sådan i söndags. När jag känner att jag tappar känslan så känner jag mig så dålig, men jag tror att jag får så när jag håller på att lära mig. När jag är inne i en period där jag måste ta mig över tröskeln för att bli bättre som ryttare. 
 
  •  - Vad är ditt yttersta mål med ridningen? 
svar:  att hela tiden bli bättre och bättre som ryttare och få erfarenhet så jag i framtiden kan utbilda olika hästar får grunden till GP. Så klart mitt stora mål att att kunna rida ett stort mästerskap :) 
  • - Har du någon drömhäst? :) 
svar: just nu gillar jag Valegro som har en otrolig energi en komplett häst som gör allt så bra!! Vore underbart att sitta på en sådan häst! Gillar även Charmeur riden av Emelie scholtens som har samma stam som Coco e.florencio-Jazz. Riktigt energisk häst med underbara gångarter
  • - Hur mycket ser du fram emot Flyinge??!! :D :D
svar: Det ska bli jätte roligt att få åka dit och rida 2 hästar. Ser det som träning men vore så kul att få rida i finalen.
 
 
  • Tips för att lära häst att flytta undan för skänkeln, vill inte få med sig bakbenen. Tyvärr är hon inte den lättaste att tömköra....
svar: jag brukar börja med att flytta dem efter långsidan och flytta in bakdelen, då har man väggen till hjälp att stoppa upp framdelen så hästen inte bara går iväg. Först i skritt och sedan i trav. Därefter flyttar jag dem genom att rida innanför spåret och flytta ut till spåret. Har man möjlighet att rida ut är det perfekt att flytta från ena sidan till andra på grusvägar. 
 
  • Jag undrar hur du gör för att få till så fina knoppar?Hur gör man? Jag är typ sämst på att knoppa men nu har jag bestämt mig för att jag ska bli bra på det! ;)
svar: jag syr inte knoppar som många gör med det ska jag lära mig. Jag kör en variant fast att jag använder snoddar istället för nål och tråd. Först flätar jag lite löst så jag får en liten bulle sen flätar jag hårdare längre ner fäster en snodd och sedan snurrar jag in flätan till en knopp så att inte snodden syns då blir det en rund boll liksom. Svårt att förklara med ord. 
 
  • Vart ser du dig själv om 10 år? 
svar: oj vad svårt. Om 10 år hoppas jag att jag har jobbat upp mig så jag kan leva på min ridning och lektioner.  Jag kommer att vara kvar i Dalarna och hoppas på att ridsporten fortsätter att bli större och större här uppe. 
  • Vilket gymnasium gick du på? 
svar:  friskvård på Kristinegymnasiet 

 
  • Du har tidigare skrivit om att Chanel har haft lite jobbigt med att få under sig bakbenen och att du har jobbat med att stärka detta. Hur har du jobbat med detta? Vilka övningar rekommenderar du? Jag har en valack med samma problem. Han är nästan två olika hästar fram och bak om han inte har bakbenen under sig. Dessutom är ett bakben något svagare än det andra. Går litegrann på bogarna i vissa fall, vilket har tillochmed lett till små problem med hovlederna fram. Jag behöver gå tillbaka och börja litegrann från början och vara jättenoga med att han ska bära sig själv och få med bakbenen. Tips
 
svar: svårt att säga när jag inte sett hästen. Med Chanel jobbade jag mycket övergångar till och börja med för att sedan göra tempoväxlingar och verkligen få henne kvickare och uppåt. Chanel har egentligen bra bakben men problemet är att hon är så lång och vet inte riktigt hur hon ska använda bakbenen på rätt sätt. 
När du gör övergångar tänk dig känslan att du sätter dig på hästensbakdel och trycker ner den så han kommer upp med framdelen. Mycket övergångar där du känner den känslan och sedan därifrån göra bakbenen kvickare. Har du en häst som går på bogarna var försiktig med att rida i för lång form för mycket.  En annan bra känsla är att du ska känna hästensbakben i vaderna så han verkligen blir inramad och inte vinglar hur somhelst med bakbenen. Viktigt att du själv är väldigt kvick i dina hjälper.  Lycka Till

Kommentarer

  • Lotta säger:

    Hej Emma!
    Hur många besökare har du på din blogg, och hur mycket tjänar du på det? Jag har funderat på att starta en egen blogg men jag vet inte riktigt om det är värt tiden...? vad tycker du?

    Svar: Jag tjänar ingenting, har en blogg bara för att jag tycker det är roligt!:)
    Om Mig!

    2013-09-04 | 11:03:21

Kommentera inlägget här: