Underbara unghästen

Kategori: Allmänt

Unghästar är fantastiska att arbeta med!! Det var nog därför jag fastade för att just, rida in och utbilda unga hästar! Men det kan också vara väldigt krävande och det krävs otroligt mycket jobb innan man ens kan rida på dom. Att börja med en oinriden häst är inte lätt och vem som helst ska inte göra det. Att lära sig av de som har erfarenhet är bästa sättet att lära sig! Nu har jag lagt inrid bakom mig och vill helst att hästen ska vara riden, när man blir äldre gör det så fruktansvärt ont att ramla av!

Först är det mycket jobb med hanteringen och inlärning av bett. Jag brukar sätta på ett träns under grimman så hästen får känna på bettet 15-20 min varje dag. Samtidigt vänjer jag dom med ett schabrak och en vanlig täckesgjord.
Nästa steg blir att longera med detta, när hästen är lugn och van får den tömkörningsgjord på och därefter sadel. En sak som jag brukar göra för att de ska lära sig bettet innan jag sätter inspänningar och longerar, är att jag kopplar ihop gummisnoddar och ett balsnöre som fungerar som en mycket mild inspänning, låter dom bara stå och känna på det i boxen ett par gånger.

När de accepterar att bli longerade inspända i alla gångarter börjar jag med att hänga och sitta upp sen är det bara att fortsätta, har alltid någon som jag litar på som håller i linan. Här kan det bli väldigt olika reaktioner. När hästen känns trygg i vänstervarv byter jag till höger, och där kan det bli lite spänt när de ser en från höger sida.

Har man kommit så här långt och hästen är lugn å trygg är det bara att släppa linan och rida fritt. Det är oftast lättare att rida själv och slippa linan. Jag brukar rida på framåt direkt och försöker få hästen att följa spåret med yttertyglen. Här är det viktigt att direkt tänka framåt så hästen lär sig det från början. Eftersom det är svårt för hästen att veta att skänkel betyder framåt brukar jag ha ett spö för att förstärka skänkeln tills de lärt sig den. Förhållande har den lärt sig under longeringen så det brukar hästen förstå. När hästen sen tar framåtdriv kopplar jag ihop det med förhållande och då får man hästen att börja arbeta i rätt form och i balans då blir det också lätt att koppla på vändande hjälper och helt plötsligt har man en stor häst under sig som man kan börja rida!!

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Hur menar du med att koppla ihop gummisnoddar och balsnöre?

    2013-11-01 | 21:09:17

Kommentera inlägget här: