Den mentala biten....

Kategori: Allmänt

...inför tävling är även det en viktig grej för att kunna prestera sitt bästa. Jag ska väl inte egentligen ge tips på hur man ska träna upp den. Men jag kan bara tala hur jag gjort, gör och ska. 
 
Jag har alltid varit en tävlingsmänniska och vill prestera max, men ibland kan den pressen bli för hård och då blir den styrkan en svaghet. Motgångar är viktiga för att kunna fortsätta klättra uppför, visst blir man ledsen, sur, förbannad när det inte går bra men försök att ta motgången som en lärdom och kom tillbaka starkare. 
 
Jag har en svaghet och det är att jag alltid varit rädd för vad alla andra tycker. Men det har jag jobbat med och jobbar fortfarande. Tex när jag tävlade i Falsterbo sjönk mitt självförtroende ner i botten och jag kände mig sämst i hela världen men tack vare Birgitta fick jag tillbaka det och kunde iaf rida igenom programmet. Min tanke var " undrar vad alla tänker, vad gör hon här varför rider hon här osv....
Där lärde jag mig för det första: att det var så fantastiskt att rida på den arenan, så kul!!varför vara nervös när man bara ska njuta av att rida där??!:) Att vi visst har något där att göra, vi är duktiga och hade jag bara slappnat av och haft mitt självförtroende på topp hade vi varit med i toppen. Det tar jag med mig till nästa år, för då ska jag njuta varenda steg vi dansar fram. 
 
Jag brukar för det mesta vara nervös innan och sen när jag kommer upp i sadeln blir jag bara fokuserad. När man rider "vanliga" tävlingar är jag helt fokuserad och inte alls nervös. Men nu när jag ridit både Falsterbo och Flyinge känner jag att jag måste rida fler sånna tävlingar för att få samma lugn. Erfarenhet är också en viktig ingrediens i den mentala biten. 
 
Hur gör ni??laddar inför tävling?
vad är eran svaghet/styrka?
 
 
1. Självförtroende 
2. Jobba upp din svaghet till en styrka
3. Erfarenhet
4. Lita på din känsla och njut av att vara på fin favoritplats: i sadeln 
Underbar känsla att rida i Flyinge!! Coco lyssnade på mig och jag njöt av att rida varenda steg!! 

Kommentarer

  • Sara Weiberth säger:

    Kul läsning! Jag behöver verkligen jobba på den där mentala biten. Känner att jag saknar både självförtroende och erfarenhet och det där om att bry sig om vad alla andra tycker. Jäklar vad det kan dra ner en! Det är skillnad på att rida hemma där ingen ser men så fort någon kollar så går det sämre och man tappar känslan bara för att man försöker rida "fint" inför någon annan...

    Svar: Kul att du tyckte det Sara!!Ja tänk va svårt det kan va när andra ser på, man ska rida fint och fixa till det så i onödan! Du sitter och rider så bra Sara bara att koppla bort alla runt omkring eller iaf försöka.
    Om Mig!

    2013-10-13 | 21:52:05

Kommentera inlägget här: