Framridning till tävling!

Kategori: Allmänt

Ska försöka förklara lite hur jag rider fram mina hästar inför en tävling. Framridningstiden jag ha på mig är ca 30 min, det brukar kännas ganska bra. Hästen ska ju gå som bäst inne på banan och inte på framridningen. Det är väldigt svårt att veta hur hästen känns för dagen innan man hoppat upp i sadeln, så därför kan jag inte förklara exakt hur jag lägger upp framridningen, men ska försöka på ett ungefär.
 
Först skrittar jag fram, kortar, länger skritten och checkar av den. Coco kan jag behöva trava tidigare om han är allt för laddad sen återgår jag till att jobba skritten efter en stund.
 
Travar fram lägger in övergångar och lite tempoväxlingar. Tar galoppen direkt när jag travat fram ett par minuter.
Där jobbar jag också tempoväxlingar och övergångar och olika linjer. Öppna, förvändsluta, sluta på volt en mycket bra lösgörande övning där man verkligen får ihop hästen mellan hjälperna.
Är det byten med i programet gör jag bara ett åt varje håll för att checka av, nöter inte på dom för då funkar det aldrig inne på banan. Rider linjerna där bytena ska vara men byter inte, för att Chanel verkligen ska lyssna och inte vara steget innan mig på banan.
 
Lägger in lite skritt pauser då och då.
5-10 minuter innan start tar jag upp samlingen och energin i traven, kollar så att det funkar och känns bra med skolorna.
 
Är Coco spänd kan jag behöva trava tidigare och jobba honom lungt fram till bettet utan att han spänner upp nacken.
 
Ni får gärna fråga eller lägga in kommentarer om hur ni gör och lägger upp eran framridning :)
 
 
Fina Chanel på framridningen i Hudiksvall

Kommentarer


Kommentera inlägget här: