Tävlings förberedelser

Kategori: Allmänt

Nu är det bara 1 vecka kvar till första tävlingen för i år. Det blir i Avesta nästa lördag. Det blir Coco som får komma ut först. En LA:4 och en MsvC:2. Vi startar 2 klasser första gången då jag inte vet hur han reagerar, kan vara bra att ha en framridningsklass så han får se sig omkring. Avesta har två ridhus, så det är bra framridnings möjligheter.
 
 
Veckan innan tävlingarna brukar jag bara rida programdelar, och inte för långa pass. Coco får vila måndag och ridas tis, ons vila tors och ett lättare pass på Fredag. Dagen innan tävlingen smörjer jag sadel och träns, och putsar stövlar och plockar i ordning alla tävlings grejer. Jag är nästan för noga med mina grejer och vill att det ska kännas perfekt :) På kvällarna ligger jag och och tänker igenom programmen innan jag ska sova, exakt hur jag ska rida och hur det känns, en liten fix idé.
 
Den mentala biten har jag jobbat ganska mycket med. När jag var yngre var jag så rädd för vad alla andra tyckte och tänkte. Jag trodde att alla kollade på mig och tänkte "fy va hon rider dåligt!!" Och då kan man inte rida så bra, och inte heller prestera. Jag har fortfarande lite av det kvar, men försöker att stänga av mig själv lite när jag tävlar, därför kanske en del kan tycka att jag ser lite sur el stöddig ut, men det är bara för att jag har full fokus på mig själv och hästen!!Min pappa är otroligt viktig för mig på tävlingarna då han är så lugn, och överför det lugna till mig. Han hjälper mig med det jag behöver göra på framridningen för att det ska känns så bra som möjligt.
 
Sen beror det lite på vilken häst man ska tävla. Med Chanel kan jag vara lugn att hon inte hittar på nåt bus, och kan koncentrera mig mer på att rida programmet. Med Coco har jag full koncentration på att få honom att gå utan att han spänner sig för mycket. Han kan vara så laddad på framridningen så jag få verkligen fokusera mig ordentlig där. Det är ingen lätt häst att tävla, då han är spänd lite rädd och kan hitta på saker. Sista tävlingen förra året var första tävlingen som han var ridbar inne på banan, och jag hoppas vi kan börja där nu.
 
 
 
Tävlingskandaret
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Coco

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Har du nåt bra tips vad man kan göra om hästen blir spänd/tittig inne på tävlingsbanan? :)

    Svar: För det första träna mycket titt saker hemma så du vethur hästen reagerar och hur du på ett bra sätt kan kontrollera det.
    Ge hästen förtroende så den litar på dig till 100%. På tävlingsbanan är det ju
    svårt att gör så mycket mer än att försöka flytta hästen förbi och bara vara lugn
    så gör mycket träning hemma för att få förtroende
    Lycka till :)
    Om Mig!

    2013-03-10 | 09:38:46

Kommentera inlägget här: