Hel dag i stallet

Kategori:

 Idag har jag ridit alla 3 i ridhuset. Donnar var först ut och han gick riktigt bra. Lite piurett arbete idag, det fattas lite styrka men han gör det mycket bättre nu än för 1 måndag sen. Traven var riktigt energisk och fin. 
 
Med coco tränade vi program, han var jätte fin emellanåt men blev lite slapp och jobbade inte på med bakbenen som jag ville. Han har varit så känslig hela tiden, men nu måste jag börja rida på honom ordentligt. ex galoppfattningarna brukar han fatta direkt på min hjälp, nu väntade han som "ok måste jag", så då fick han känna på skänkeln!
På ett sätt är det bra att han inte är så känslig, för då kan jag börja utbilda honom utan att han spänner sig, men då blir han lite oenergisk istället. Jag tror att det är en övergång nu innan han vet hur han ska jobba med alla benen han har :) I öppnorna och slutorna vill han gärna gå lite för mycket kadens trav så nu måste han ridas framåt men ändå behålla luften i stegen, mycket svårt men han svarade bra på det efter några gånger.
Förut har han bara sprungit på och inte tagit halv-halterna riktigt.
Det är det roliga med ridning att det hela tiden ändras och man måste som ryttare känna och lära sig att ändra sin träning efter hur hästen är.
 
Chanel min underbaraste, gick så fint. Äntligen börjar galoppen och bytena sitta riktigt bra. Red henne i 20-25 min hon kändes så bra, checkade av traven med öppnor och  slutor och hon dansade fram så underbart. Det kändes som hon hade flera växlar till, men dom sparar vi lite på :)
 
Jag tränar och bygger upp mina hästar mycket under vinter halvåret, för att sätta den styrkan de behöver ha under tävlingssäsongen. Då kan man börja minska ner lite på träningen inför sommaren och rida kortare pass och slipa på detaljerna och då har de styrkan och orken kvar till tävlingarna. Man sliter inte ut hästen och den känner sig lätt och stark. Det är fel, tycker jag, att ställa av hästen under vintern och börja träna hästen veckorna innan tävling, då kommer uppbyggnadsfasen mitt under tävlingssäsongen och då blir det jobbigt för hästen och ryttaren blir besviken.  Så klar så får hästarna en viloperid också, och jag lägger upp träningen lite beroende på ålder och hur dom känns. Ibland lägger jag in några dagars vila för att hästen ska få smälta allt och vila musklerna. En 3-4 åring rider jag inte som en tok hela vintern, ha ha.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Vore intressant med ett inlägg där du jämför Coco o Chanel, har de några likheter? Och vem tror du kommer gå längst? :)

    Svar: ok :)
    Om Mig!

    2013-03-03 | 19:56:30
  • Sofie säger:

    Rolig blogg! kommer börja läsa dagligen :)

    Svar: Tack så mycket :)
    Om Mig!

    2013-03-05 | 13:22:45
    Bloggadress: http://sofieanderssondressyr.wordpress.com

Kommentera inlägget här: