Utbilda en häst

Kategori: Allmänt

Hur utbildar man en häst på rätt sätt?

Ja det finns nog många vägar och teorier om det. Mina grundpelare när jag rider är framåtbjudning, rakriktning och lösgjordhet då får man även hästen uppmärksam och lydig.
Det är 3 viktiga saker som man måste ha med sig hela vägen!oavsett om hästen är 3 eller 13 år.

En häst måste byggas upp från grunden och få den styrka som den behöver för att klara av de rörelser den ska utföra. Det tar tid, tänk bara på dig själv, du kan inte gå in på en gym och köra benpress 100 kg direkt!

Ryttarens sits är mycket viktig!En stadig, avslappnad sits med mjuka och snabba hjälper, det är något man måste träna på hela tiden. Men jag tror att alla ryttare har sin egen ridstil. Det beror också på hur stor man är och om man är kvinna eller man.
En liten ryttare måste rida med mer teknik och vara snabbare i hjälperna för hon/han kan inte rida en häst på över 170 med styrka, det är vad jag tror :) En lång man på 1.90 kan rida med mer styrka och sätta ihop en häst på ett helt annat sätt.

Jag brukar filma mig för att se mina brister och kunna bli bättre. Jätte nyttigt!

Alla hästar är olika och man måste som ryttare kunna rätta sig lite efter hästen och lägga upp träningen som passar just den hästen. En del hästar har lättare för vissa saker medan andra hästar har lättare för andra saker.

En unghäst är "oförstörd", den kan man forma lite mer som man vill jämfört med en redan utbildad häst som är "fel" riden, det är svårt att fixa till.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: