Hur jag utbildar unghästen från 3-6 år

Kategori: Allmänt

3 åringen
 
Med 3 åringen kräver jag inte så mycket mer än gas och broms. Först och främst att den bjuder framåt och att den tar skänkeln och lägga sig rätt i handen. Rider mycket raka spår och är noggrann med att få hästen jämn och rak innan jag börjar med att lägga volter el serpentiner.
 
4 åringen
 
Här börjar jag lägga in mer övergångar och tempoväxlingar. Även här viktigt att den har bjudning och tar skänkeln. Kräver lite mer ställning, men mycket viktigt att den är kvar på yttertygeln. Börjar lära hästen att flytta sig i skänkelvikning först efter spåret och sedan ut mot spåret och tillsist över diagonalen. Provar även att samla den lite, brukar göra det i hörnen för att den ska bli uppmärksam och lydig. Börjar också variera formen.
 
5 åringen
 
Här kan man börja arbeta hästen mer, när den vet lite vad det är frågan om. En rolig ålder att utbilda en häst. Rider olika saker för att hitta rätt träning för just den hästen jag rider. Skolor, förvänd galopp, mycket enkla byten och även "riktiga" byten. Övergångar, tempoväxlingar för att se till att den alltid är uppmärksam och bjuder framåt. Ser till att den verkligen tar halv-halter och får in bakbenen. Börjar smått med att förbättra gångarterna steg för steg.
 
6 åringen
 
Här blir det mer samlings arbete och jag fortsätter med att förbättra gångarterna. Lite piruett arbete i galopp och lite passage känsla i traven. Försöker att få luftigare skolor och mera tryck i hästen så den kommer uppåt framåt. Vill få den explosiv men ändå att den väntar på mig. Befäster bytena och börjar smått lägga in flera.
 
 
Basilika som 3 åring en otrolig snäll och ridbar häst
 
 
Boccazia som 4 åring
 
 
Sutchen som 5 åring
 
Coco!!

Kommentarer

  • Tina säger:

    Basilica visst var den Lena Nyströms? Jag kopte ett fol fran henne som jag solde som 3aring till Norge och som har haft fina framgangar pa breeders dar. Systole heter hon.

    Svar: Nej det var Anna karlsson som födde upp henne och nu är hon tillbacka dit som fölsto då hon blivit skadad
    Om Mig!

    2013-02-27 | 20:48:14
  • Sara säger:

    Hej Emma! En fråga; hur gör man egentligen för att förbättra gångarterna? Min teori är att nöta övergångar och tempoväxlingar med bibehållen framåtbjudning och takt, för att få mer schwung men jag får det inte riktigt att funka i praktiken. Hästen blir trött väldigt fort, men det kanske är ett tecken på att man är på rätt väg? Tack för en bra blogg! :)

    Svar: Tack! :)Ja det är helt rätt, men det är jobbigt för dom så låt det ta tid! Jag tänar upp traven genom att rida några steg i passagekänsla, alltså kadens några steg därefter rider jag framåt och försöker bibehålla samligen, då får man luftiga steg. Beröm när du känner den riktiga känslan. sen är det bara att bygga upp fler steg, men det måste få ta den tid det tar. Galoppen kan man träna upp på olika sätt, beroende på hur hästen är, vissa har galoppen från början och vissa måste man jobba galoppen mer med. Jag tränar genom att rida piurettgalopp och framåt ur det, Försök att inte driva hästen in i samlingen för mycket, låt den hitta samlingen lite själv.Coco lägger jag i lite lägre form, Chanel i lite högre form för att hjälpa henne då hon är lite tyngre.Lycka till :)
    Om Mig!

    2013-02-28 | 08:21:29

Kommentera inlägget här: