Hästens Form

Kategori:

 
 
Jag har lovat att skriva ett inlägg om hästens form och samling. Så här kommer det!Jag skriver med egna ord och är det något jag missar eller något som ni inte gillar så skriv!!
Nummer 1 för att kunna rida hästen i en stadig form oavsett låg och rund eller i en mer samlad form är det oerhört viktigt att ryttaren har en bra, stadig sits med fina händer! Så innan ni kräver något av hästen checka av er själva först!
Nummer 2 är att anpassa sig efter hästens extriör, alla är olika byggda och har olika för/nackdelar.
 
Låg och rund
Hästen ska vara avslappnad i överlinjen, låg i nacken och arbeta med aktiva bakben. Ryttaren ska rida hästen i lägre form, inte bara "släppa" ner den, för då får man problemet att den springer på bogarna. Övergångar, tempoväxlingar och att man även variera formen i den lägre formen får man hästen uppmärksam och med sig. Har man en häst som kryper in med nosen rider jag den låg och fram med nosen, har man en häst som är stel i sidorna kan man rida den rundare och loss genom att ställa och böja mer. Jag varierar mellan låg form och en högre form, brukar aldrig fastna att rida för mycket i en och samma.
 
Samlad form
Det finns olika steg av samling, och man måste rätta sig efter hästens ålder, exteriör, styrka, balans mm innan man börjar samla hästen i de olika graderna. Samlingen sitter i hästensbakben där den ska bära upp sig och lägga vikten för att kuna bli lättare fram. Övergångar, tempoväxlingar sätter styrka och balans hos hästen och gör så att den sakta tränar upp styrkan i bakbenen för att öka samlingen. Där måste man som ryttare kunna känna känslan att hästen "sätter" sig bak i övergångarna inte ramlar framåt. Den övningen börjar redan från start när hästen lärt sig att ha ryttaren på sig.
 
Självbärighet
Jag har skrivit om detta förut, hur många missuppfattar att man ska vara "lätt" i handen. Det innebär inte att man ska rida med lösa tyglar. Hästen och ryttaren ska ha kontakt, mjukt fint och jämnt stöd. Genom att man får en bra kontakt med hästen kan man rida den och påverka bakbenen som är själva motorn och det är där man jobbar upp samlingen för att få en lätt självbärig häst.
 
Olika hästar
Mina två hästar är totalt olika. Chanel är lång i ryggen och Coco kort! Coco har därför lättare att samla sig eftersom hans bakben har lättare att komma under. Chanel som är lång i sin rygg har jag jobbat otroligt mycket styrka med för att hon ska orka bära upp sig och inte lägga vikten på frambenen. Den träningen vi lagt ner under lång tid, har gjort att hon fått den styrkan som krävs för att hon ska orka samla sig och bära sig själv och bli lätt. Nu tycker jag att hon blivit ihop i kroppen och ser inte lika lång ut.
 
Coco har egentligen lättare för sig med allt, det som varit största problemet är hans hals och nacke som han gärna spänner upp och knäpper av. Men nu är det nästan borta. Vi har tränat honom i mycket låg form under vintern, men även högre form emellanåt för att han ska bli avslappnad i den formen också. Upp och ner i formen, ändra ställa, flytta. Nu går han för det mesta i en bra avslappnad form, knäpper han av nu är det för att vi tappar kontakten och han lyssnar inte på mina hjälper, då gäller det att ändra form, tempoväx,övergångar mm så vi får tillbaka kontakten då blir han ridbar igen. Fast inte lätt alla gånger.
 
Till Slut
Ridning är så fantastiskt, man blir aldrig duktig nog och hela tiden vill man bli bättre och bättre. Men vilken känsla det är att få rida på dessa underbara djur som litar på oss och gör som vi vill med så små hjälper. Finns det någon bättre vän än sin häst?? :)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Elin säger:

    jättebra skrivet! :)

    Svar: :)
    Om Mig!

    2013-08-05 | 21:40:33
  • Anonym säger:

    Intressant! Jag är bara en ridskoleelev men vill få alla tips man kan få. Ridning handlar ofta om att man ska hitta känslan och det är svårt att utvecklas tycker jag när man bara rider en gång i veckan. Vilken mankhöjd är det på dina hästar? Du ser rätt liten ut på dem.

    Svar: Tack!:) ridning är känsla det har du helt rätt i! Coco är 170 och Chanel 174 så dom är stora oc dessutom är jag kort endast 160! Men får man som liten ryttare en stor häst att dansa är det en obeskrivlig känsla!!
    Om Mig!

    2013-08-06 | 09:28:51
  • JennyM säger:

    Väldigt bra inlägg Emma :)

    Sv: Tusen tack!

    Alltså du och dina hästar är helt fantastiskt fina!

    Svar: Å tack!!
    Om Mig!

    2013-08-07 | 03:59:21
    Bloggadress: http://jmdressyr.se

Kommentera inlägget här: