Dagen pass

Kategori: Allmänt

 
Idag efter jobbet åkte jag hem till sundborn och tog med Chanel till ridhuset! Det var så kul att rida och få se i speglarna hur mycket bättre galoppen blivit! Bara sista veckan har den utvecklas enormt och inte långt ifrån Cocos galopp nu :) Och traven oj oj va fin hon blivit! Traven är sanslöst fin och nu börjar vi få ihop samling och energi i ett och känns som hon dansar emellanåt.Fast ibland är det riktigt svårt jag måste sitta exakt helt still och rida med sätet, en tiondels sekund som jag (fuskar) känner hon.
 
Trots att hon är brunstig och inte var med på mina hjälper alla gånger så är jag nöjd.  ex enkla bytena bråkade vi lite om hon väntade inte på mig och då blir det antingen stopp el små tass steg. Dom har gått riktigt bra men idag tyckte hon att hon kunde fixa det själv ha ha underbara häst
 
Coco han gick helt ok galoppen kändes super fin, avslappnad och lyhörd och fina byten. I traven ville han samla sig för mycket själv och kröp ihop, i dom lägena tänker man framåt framåt men det är inte alls bara att rida fram han är så känslig så begär jag framåt börjar han istället galoppera på stället och blir frustrerad. Så när jag känner att han är med mig kan jag försiktigt rida fram och då får han en luftig och underbar trav. Där behöver han mer tid och styrka men det är på god väg!
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Båda dina hästar är superfina. Vem av dom tycker du har bäst kvaliteter och vem om du måste välja är roligast att rida?

    Svar: Oj oj vilken svår fråga :) dom har olika kvalitéer båda två och tror att båda har kapacitet för GP. Chanel är fantastisk att rida så positiv!! Coco är rolig också men finns lite mer temperament. Dom kompliterar varandra så jag lär mig otroligt mycket och känslan att utbilda 2 så olika till GP vore fantastiskt!!
    Om Mig!

    2013-08-14 | 09:12:23
  • Rebecka säger:

    Hej Emma! Hur jobbar du med hästarna för att förbättra galoppen? Jag har en jättestor halvblodsvallack som har en bra galopp i grunden, men han blir lätt lång, långsam, framtung och springig. Vi tävlar hoppning, så då funkar det ju inte riktigt heller att bara sitta och plocka ihop honom eftersom man måste galoppera på lite framåt. Några tips på hur jag ska jobba för att få honom mer stampig och bärig i galoppen?

    Svar: Jag brukar jobba mycket styrka genom att först träna enkla byten, riktigt bra övning!därefter rida samlad galopp, öka några språng samla igen och verkligen få dom att sätta sig bak. Detta är ett jobb som tar månader att träna upp så ingen stress. Därefter ska man kunna sätta ihop samlingen och energin och få en luftig galopp som man reglera fram å tillbaka utan att dom tappar galoppen. Lycka till!
    Om Mig!

    2013-08-19 | 08:49:18

Kommentera inlägget här: