Ett bra pass

Kategori: Allmänt

Coco kändes så fin idag. Han var mjuk och lyhörd från början. Vi började som vanligt med skritt jobb. Skänkelvik, slutor, halter för att få honom mellan hjälperna, samma övningar i traven men med blandning av små tempoväxlingar. I galoppen gillar jag att rida slutor och skänkelnvikn för att hitta sidorna, öppna-förv sluta är också en bra övning jag gör ofta. Jag lägger hela tiden in små tempoväxlingar i mina pass, jag vill alltid känna att jag kan lägga i den växeln jag vill utan "motstånd" varken framåt eller tillbaka. Det är så mycket roligare att rida en häst med många växlar än rida en häst med endast en växel fram och en tillbaka.
En ferrari eller en trög gammal Saab??vad vill man helst köra? Det väljer man själv vad man föredrar:) 
 
När uppvärmningen är klar jobbar vi vidare med mer samling. I galoppen vill jag få honom starkare så han orkar "sitta" och komma fram 3-4 språng och tillbaka till samlingen. Känns det bra kollar jag byten och galoppslutor. Idag ville jag träna saxen, för att verkligen hitta känslan å tajmingen, men idag ville coco vara steget före mig, då fick jag ändra och rida lite olika slutor på olika ställen, och lägga in öppna däremellan. Det gäller att hela tiden ha dom lyhörda och i ramen. 
 
I traven var han helt amazing!! Kändes som vi hittat den där blandningen mellan samling-energi, tryck-kontroll, avspändhet och lösgjordhet. Hoppas jag får behålla den här känslan.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: