Strömsholm

Kategori: Allmänt

Om lite mindre än 2 veckor har jag anmält ett 5-års program i Strömsholm. Har velat fram å tillbaka om jag ska ta bort anmälan, men bestämde att den får vara kvar. Frisbee är inte alls klar för den klassen ännu. Men pga dåligt med tävlingar så gör vi ett försök och tar detta som en träning. 
Han är verkligen ett energi knippe och den energin är svår att hantera när det snurrar runt i huvudet på honom. 
Det har gått bra sålänge vi "unghäst" ridit, alltså bara rakt fram å framåt. Men nä det kommer krav på övergångar, tempoväxlingar, volter, halter så blir det bara kortslutning. Han vill så otroligt mycket så det slår runt ibland. Men jag vet att den energin är värt guld framöver. 
 
Efter galopp jobbet vill han gärna fortsätta galoppera å galoppera och gör kaninhopp som blir lite för höga ibland. Försöker ta oss över den tröskeln, har inte hittat lösningen än men hoppas på att jag kan komma på den snart 
 
 

Kommentarer

  • Erika säger:

    Hej Emma!
    Följer dig och din fina ridning på instagram och älskar din nya häst! Jag har en sexåring själv med samma energi och bra mekanik. Det har tagit oss lååång tid att hitta det ridbara lugnet som äntligen infunnit sig. Även om han fortfande kokar av energi vissa dagar så är det mkt bättre! Jan Ove Olsson som jag tränar för gav mig tipset att inte "göra för mkt". Även om man är kvar i samma tempo och varv en stund är det ingen panik att måsta göra övergångar, volter och varvbyte bara för "att man ska det". Hitta harmonin och lugnet, få honom att vänta på mig och sen byta varv tex. Det tänket har hjälpt mig mentalt väldigt mkt. Nu är vi på god väg och han är trygg med mig och min ridning även om kraven hela tiden växer.
    Energin och även känsligheten är som du säger guld värd om några år så den vill man ju inte ta bort!

    Svar: Å va roligt att höra och det tipset ska jag ta med mig 😀 Gäller att hitta rätta tänket 👍
    Om Mig!

    2017-03-19 | 14:05:05

Kommentera inlägget här: