Stackars Coco

Kategori: Allmänt

I förra veckan fick Coco lite mugg i ett av bakbenen. Eftersom han är väldigt utsatt för mugg började vi behandla direkt, tvätta med klorhexedin och smörjde med kortisonsalva. Men efter två dagar var han helt tjock i benet och muggen större. I förrgår tyckte jag att svullnade gått ner och det såg bättre ut. Igår var han jätte tjock igen, ont i hela benet och halt, antagligen lymfangit stackars lilla Coco. Jätte tråkigt nu när vi var på gång med träningen igen. Och jag är så rädd för att det inte ska bli bra, tänk om det blir kronisk. Han får gå på fenadyn ett par dagar om det inte blir bättre till imorgon kommer veterinären och en ger penicillinkur. 
 

Kommentarer

  • Mattias Glad säger:

    Hej Emma,
    Om Cocu är känslig för mugg rekommendera jag Keratex Mud shield Powder. Riktigt bra pulver som är extremt vattenavisande men ändå låter pälsen andas. Används främst i förebyggande syfte men också om muggen slagit ut. Blir då ett bra skydd mot smuts och fukt. Finns hos lite olika nätbutiker. Ha det bra och lycka till. MVH Mattias, Österbo Hästgård

    Svar: Tack för tipset!! Jag har den och tycker den funkar bra och ger ett bra skydd under hösten och lerperioden! Nu vet jag inte varför muggen slagit ut känns som fel årstid....Ha de bra
    Om Mig!

    2014-01-30 | 18:18:22
    Bloggadress: http://www.angelica-engvall.se/
  • Anita säger:

    Vilken snygging till häst :D

    2014-01-30 | 21:39:38
    Bloggadress: http://siliiins.blogg.se/
  • Annika säger:

    Hej! Kan tipsa om Carepen vet. 600 mg. Fick jag av min veterinär när jag fick en envis mugg som inte ville ge sig på min häst. Fungera riktigt bra. Hoppas det löser sig och läker ut. Mvh Annika

    2014-01-31 | 10:13:29
    Bloggadress: http://borgstrandblixt.wordpress.com
  • Isabelle Stolt säger:

    Hej!
    Om du kan få tag på någon som kan behandla med pharmalight eller biolight skulle jag verkligen rekommendera det.
    Ibland kan man även hyra maskinen. Det brukar funka super och försvinna fort:)
    Hoppas han kryar på sig fort.
    Med vänlig hälsning Isabelle

    2014-02-01 | 11:28:29
    Bloggadress: http://isabellestolt.se

Kommentera inlägget här: