Att köpa häst!

Kategori: Allmänt

Vad ska man tänka på och vad är man ute efter?
Först måste man tänka ut vad man vill ha, en unghäst en väl utbildad el kanske en fölunge :)Hur mycket pengar kan jag lägga på en häst?vad passar mig bäst?tävlings häst el skosmulle?
Men mest av allt ska man gå på sin känsla :)
 
Det kan vara bra att kolla resultat om man är ute efter en tävlingshäst, det gör man lätt nu för tiden via tdb.
När man är och provrider testa allt du vill, kolla ben, hovar känn på muskler, rygg mm. Viiktigt att ägaren själv rider först och visar upp hästen så man får en bild av hur hästen är, reagerar och är riden. Provrid gärna fler gånger.


Vart kan man leta efter hästar?
Hastnet är en stor annonssida som det finns massor av hästar på.
Olika kontakter, det finns mycket folk som jobbar med att förmedla hästar.

Jag har egentligen inte köpt så många hästar. Min första häst som jag köpte själv för egna pengar var Sutchen. Han var fölunge och inte så dyr. Ville ha en häst som jag gjort allt själv med. Efter honom så köpte jag Basilika, hon var 3 år och kostade lite mer. Fast att jag inte var ute efter häst, så fick jag bara en sån känsla när jag red henne, så det var bara att slå till, och det gick ju kanon!!

Sen började jag föda upp hästar, första året fick vi en fölunge andra året 3 föl, sen kom finanskrisen, det var inte rätt tid att börja med uppfödning. Meningen var att alla föl skulle säljas, men de blev kvar till de var 3 år. Det fanns ingen marknad för fölungar alls just då.

När alla våra uppfödningar var sålda köpte jag Chanel och Coco. Chanel var egentligen alldeles för stor för mig och dessutom bara 4 år, jag var ute efter en liten välutbildad häst. Men det blev två stora unghästar ha ha så kan det bli. Men jag ångrar mig inte en sekund hon är helt underbar och hon kommer alltid att vara kvar hos mig :)

Coco han var smal och inte alls så vacker hade alla möjliga fel, men oj jag bara älskade honom, så han fick följa med han också, det kunde ju inte bli sämre i alla fall. Och nu är han snyggast av alla och älskar sitt liv som dressyrhäst!!
 
 
Coco
 
 
 
Chanel

Kommentarer


Kommentera inlägget här: