Träningsupplägg

Kategori: Allmänt

Jag är väldigt noga med att ha en rakriktad häst som är på båda tyglarna och bjuder framåt från det kan man börja jobba och få dem lösgjorda och uppmärksamma!
 
Chanel
 
Hon rids just nu ut i skogen 2 gånger i veckan och ridhus 2-3 gånger. Jag har tränat henne på olika sätt beroende i vilken uppbyggnads period hon varit i. Det jag lärt mig är att inte rida henne i för låg form för mycket. Det fick jag göra för en tränare och hon tappade all gång och bara sprang på frambenen. Hon är så stor så det är inte bra att få all tyngd på frambenen, istället har koncentrerat mig på bakbenen.Att få henne att lära sig att stoppa dom mer under sig så hon kommer upp fram
Mycket övergångar och tempoväxlingar. Traven har jag börjat träna genom att rida "passagesteg" även kallad kadens och rida fram ur det så hon får en luftig trav. Det tar tid att bygga upp styrkan i det, så det måste få ta lite tid. Noga att inte bara korta stegen då tar man bort traven istället. Galoppen har vi tränat mycket samling, då hon gärna blivit lite kort och svårt att länga sig. Nu är det lättare att rida henne fram ur samlingen och få luftigare galopp. Förvänd galopp är också riktigt bra att träna fram galoppen. Bytena har varit svåra, jag har inte haft nån koll och hon vill gärna vara steget innan mig å då bli hon lite efter bak. Men dom börjar sitta, men hon måste ligga exakt och lyssna på mina hjälper.
 
Coco
 
Han går just nu bara i ridhus el på banan om den är ok, eftersom han är lite vild i skogen. på sommaren när det är bättre fäste får han komma ut å galoppera i skogen också. Coco har varit väldigt rädd och spänd, han har jag tränat låg form i ett år, inte förrän nu har han börjat slappna av. Nu kan jag börja lära honom mer rörelser och samling i olika former. Öppna i galopp och trav och övergångar i det är en väldigt bra övning för honom, då får jag koll på yttersidan och bakbenen med. Traven tränar jag upp som på Chanel. Hans galopp är fin och mycket lättare än Chanels. Den tränar jag mkt förvänd galopp och nu även lite mer samling och övergångar i öppna för att få honom mellan hjälperna och mer med mig. Han har lättare för byten men nu blir han lite nonchalant så då har jag börja lägga in fler byten och på olika ställen så han hela tiden lyssnar på mig. Rider ca 35 min på båda ibland lite mer el mindre
 
Övningar jag gillar
 
För det första rakriktning, rida på kvartslinjer el medellinjen så man har hästen rak på båda tyglarna mellan båda skänklarna.
Hörnpasseringar. Halvhalt-hörnp-halvhalt.
Öppnor och övergångar i öppnor, då får man hästen mellan hjälperna, senare även tempoväxlingar.
Förvänd galopp och galoppfattningar
Programdelar rider jag ibland, det blir mer på sommaren under tävlingsperioden. Det är väldigt nyttigt, tror jag behöver träna mer på det nu faktiskt :)
Santano

Kommentarer


Kommentera inlägget här: