Självbärighet

Kategori: Allmänt

Många strävar efter självbärigheten på hästen. Men vad är egentligen självbärighet?
Hur känner man att hästen är självbärig? Hur tränar man upp självbärigheten?
 
En häst som är självbärig enligt mig är en häst som jobbar aktivt bakifrån genom kroppen i alla olika former och tempon. En självbärig häst har ett jämnt fin stöd, ej stark och inte heller "glapp" eller lös i kontakten. Den ska vara jämn på tygeln i alla övergångar/tempoväx och i alla rörelser, och när jag ändrar den ska den följa med följsamt och inte tappa iväg sig i varken takt, balans eller åt sidorna. Jag vill ha den känslan att mina halvhalter går igenom min vad och bak till bakbenen så jag där kan reglera, hur mycket aktivitet jag vill ha. När jag lättar av ska den gå kvar, när jag tar en halvhalt ska den samla upp energin i bakbenen och jobba upp fronten. När skänkeln kommer ska den bli kvickare. Jag vill ha många olika växlar både framåt och tillbaka. Känslan att rida "uphill" med en häst i samling och full av energi som jag kan reglera med olika växlar. Den känslan vill jag uppleva👍😊 
 
När en häst är helt självbärig så känner man hur den arbetar med motorn (bakbenen) och kommer upp med fronten, man kan spela med sina hjälper och därmed reglera samling och energi samt form utan att hästen "tappar" sig antingen åt sidan, framåt, bakåt eller framstupad på bogarna. 
 
Att jobba upp hästens självbärighet tar år och den finns självklart i olika steg, går inte att vara på trappsteg 10 direkt. Man måste anpassa sig efter hästens ålder, utbildnings tillstånd och exteriör. Alla är ju inte byggda i uppförsbacke. 
 
Att träna upp självbärigheten gör man genom styrkearbete, där man har fokus på att hitta "kontakten" med bakbenen. övergångar och tempoväxlingar är bra men noga med att "känna" bakbenen så man inte tappar dom i övergångar. Att ha känslan av att ha en häst och inte en häst i flera olika delar. För att uppnå det är det viktigt att ha en lösgjord häst som lyssnar och är lyhörd på ryttarens hjälper. 
 
Kom ihåg att kontakten med hästens mun är viktigt 
Lösa tyglar betyder inte att hästen är mjuk i handen, en jämn kontakt med jämt stöd är så viktigt det är där kontakten med bakbenen sitter och därmed också med motorn. Rider man med lös kontakt får man oftast motstånd när man tar en halvhalt och då har man ingen ärlig kontakt. 
 
Uphill 🌟👌 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: