Enbart svensk födda hästar i breeders ??

Kategori: Allmänt

SwedeHorse har precis gått ut med att unghästar med utländskt blod ej längre är välkomna på Breeders Trophy som hålls i Flyinge varje höst. Breeders är den största tävlingen för unghästar i Sverige från 3 – 7 år och har år efter år fungerat som riktmärke och delmål för många inom Svensk hästnäring med strävan efter att ”ta fram” framgångsrika sport och avelshästar. Importerade hästar är ej längre välkomna på Championaten vilket innebär att en väldigt stor del hästar mister rätten att tävla.
(Taget från dressyrbloggens.se) 
 
Vad tycker ni om detta? 
 
 
Coco som 7-åring i Flyinge 
 
Jag tycker att det ska var som det varit förut en öppen klass som är öppen för alla inkls utlandsfödda hästar och en breeders klass som är öppen för endast svensk födda hästar 
 
 

Kommentarer

  • Cissi säger:

    Som jag har förstått det är det i grunden en ekonomisk fråga - men varför inte då helt enkelt begränsa antalet starter? Framförallt tycker jag att det är rent bedrövligt att gå ut med beslutet såhär sent, det är ju bara ett par veckor tills treårstest etc drar igång. Och så har folk lagt ner hjärta och själ i att förbereda sina utlandsfödda hästar för detta. Riktigt dåligt!

    Svar: Hej jag håller med dig helt och hållet. Bedrövligt! Jag varför inte bara ta dom 15-20 bästa från kvalen? Och dom 20-30 bästa 3-åringarna från testen
    Om Mig!

    2016-02-29 | 11:14:40
  • Caroline Gustafsson säger:

    Ekonomiska problem känns ju tämligen fruktlöst att argumentera mot men... Jag känner ändå att det sorligt. Det är intr så många år sedan det var utländskt i topp i alla årgångar. Det var målet för svensk avel och de senaste åren har BT-anknutna hästar funnits med i toppen med hjälp av målmedvetna uppfödare. Jag tror det är dumt att förlora tävlingen och möjligheten att jämföra och se på nära håll att SWB är på väg på rätt håll. Jag tror ju att om SWB ska kunna tävla mot De stora förbunden måste vi göra det jämt. Tror det kan bli lite snillen spekulera och en viss typ av häst som det går bra för där och en annan typ so behövs när de åker ner till unghäst-VM. Hoppas jag har fel. /Caroline

    2016-03-01 | 19:30:18
  • Anna säger:

    Instämmer helt! Varför inte fortsätta som det varit? En öppen och en för svenskfödda... Tråkig ändring och jag tror de förlorar på det i längden!

    2016-03-01 | 20:46:30
  • Cattis säger:

    Väldigt synd och mycket märkligt! Ärligt talat köper jag inte argumentet att det är en ekonomisk fråga. Om det skulle vara det, så skulle de ju behöva FLER startande inte mindre?? Hur ska detta gå runt nu?? Majoriteten av startfältet består ju av utlandsfödda hästar och ska vi vara riktigt ärliga så finns det väl inte så mycket "svenskt" blod kvar i våra SWB ;-)

    2016-03-02 | 20:17:33
    Bloggadress: http://cattishjarpe.blogg.se

Kommentera inlägget här: