Hur jag tänker

Kategori: Allmänt

...När jag utbildar en unghäst
 

När jag sitter upp på en precis inriden häst sitter jag så stadigt och stilla jag kan för att inte störa balansen och låter hästen sköta sig själv. När den börjar bli van med ryttare börjar jag lära den att ta skänkeln och förstå tygeln så det går att stanna och svänga. Dom brukar ha svårt att få med sig ytter bogen i början när dom ska svänga (ex. kortsidorna) då har jag spöt på ytter och lägger det bara som en extra hjälp på ytterbogen. 
När den förstår det börjar jag koppla ihop dessa hjälper för att få hästen att börjar arb i en bra och stadig form. 3-åringen rider jag i en lägre form med en kontakt i ett friskt tempo. Samspelet mellan hjälperna är det man kommer att jobba med hela vägen upp till GP.

Jag är otroligt noggrann med att hästen hela tiden tänker framåt. Det är viktigt med framåtbjudningen redan från början. 

Har man kommit så här långt kan man börja utveckla gångarterna och samspelet. Jag rider övergångar och tempoväxlingar för att få hästen att börja arb med bakbenen!därmed blir den också uppmärksam och självbärig!! formen rider jag varierat mellan lägre och lite högre, har hästen lätt att gå i hög form jobbar jag mestadels i låg och har hästen tendens att falla fram rider jag den lite högre i formen. Otroligt nogrann med framåtbjudningen och kontakten här också.  

Kontakten och samspelet mellan hjälperna är viktigt! Rider man med lösa tyglar får man en ostadig häst som släpper bettet emellan och blir stark i övergångar och det är ju där man vill ha en lätt häst som sätter sig bak!

OBS!!Lösa tyglar betyder inte att man är lätt i handen

Inte för långa pass max 20 min och varierad träning mellan skogsträning, dressyr och hopp/löshopp.

 

 

4-år

Här vill jag kunna reglera fram å tillbaka! Tempoväxlingar och övergångar bygger styrka hos hästen och automatiskt får man en häst som lyssnar och blir lösgjord. Jag är även noga med att hästen tar innerskänkeln upp i yttertyglen så man kan börja runda dem i volter, det är så viktigt att hästen är på yttertygeln och inte hänger på innertygeln. Känner man att hästen är lite sne,el hänger på innertygeln är det vanligt att man rättar den genom att ta mer på inner för att få den rak, men det bli bara tvärrtom och man får en häst som är i två delar och hänger på inner tygeln. Man rättar genom att ta på ytter innan man kan rida den med innertygeln. 

När hästen är mellan hjälperna och mellan båda sidorna, har man den som det så fint heter "inom ramen". Jag brukar säga att man har 1 häst att rida och det känns mjukt, lätt och balanserat. Att ha hästen i ramen är något man ska sträva efter att ha hela tiden, man kommer tappa ut den när man börjar med nya saker eller nya rörselser, men då är det bara att komma ihåg.

1. Är den fram för skänkeln?

2. tar den mina halvhalter?

3. är den mellan båda sidor i båda varven?

 

 
 

Fattningar ska stärkas och sidvärts läras in!I början lär jag dem att flytta sig undan efter långsidan. Där har man hjälp av väggen att stoppa upp framdelen så man kan flytta in bakdelen. Därefter går jag innanför spåret och flyttar hästen ut mot väggen/staketet. Det är väldigt bra att flytta efter en grusväg i skogen från ena sidan till den andra, om man har en häst som går att rida ute.   

 

 

 

5-år

Kraven ökas mer och det är dax att Förbättra kvalité på gångarterna, genom att kräva lite mer samling fast med energi!Då är tempoväxlingar det bästa även här, men jag vill att det ska bli mer luft och tryck. Använder mig av kadensen i traven, tänker passage och direkt när hästen förstått rider jag framåt. Då får man luftiga steg! Låt det ta tid så hästen blir stark i detta arbete. Jag vill känna att bakbenen trycker på och hästen sätter sig bak och man känner hur hela fronten lättar fram, obs bara ett par steg, kräver inte att hästen ska gå där hela tiden. Det ska byggas upp bit för bit

Det krävs lite ryttarkänsla och kvicka hjälper, genom att man driver igenom halvhalterna är samspelet mellan hjälperna viktigt! Det är nästan som ett spel, där man som ryttare kan spela med sina hjälper för att få hästen att dansa!!

Genom detta jobb får man också en lösgjord häst som rör sig genom hela kroppen! 

 

Enkla byten och förv galopp stärker galoppen och gör även grundjobbet inför byten.  Man kan aldrig rida för mycket enkla byten eller förvgalopp, otroligt lösgörande och stärkande. Det är bra även för ryttare att lära sig sitta i balans. 

Rörelser som öppna och sluta ska läras in. 

 
 Sluta
 
 
 Öppna
 

6-år

När hästen är 6-år börjar jag förbättra kvaliten på rörelserna! rider lite på samma sätt som när jag förbättrar gångarterna. Börjar med övergångar ner till skritt i rörelsen och fortsätter med tempoväxlingar där jag tänker samling, energi och luft. Detta är också ett arbete som måste få ta tid och viktigt att anpassa sig efter vilken häst man sitter på. Kom ihåg att ha hästen i "paketet" "inom ramen" = fram för skänklen, halvhalter, båda sidor på plats. 

Övningar som är bra

Skänkelvikningar i alla olika slag!!! I både trav och galopp, lösgjord, koll på sidorna och bogarna.

Sluta över diagonalen in i en öppna och sluta igen.  Då får man hästen mellan innerskänkeln och yttertygeln och hästen börjar klättra uppför. Jag tänker mig att klättra uppför en trappa.
Öppna förv sluta, öppna förv sluta. Mkt bra övning, man får dom helt mellan hjälperna. 

Galopp skritt galopp skritt på en volt, variera mellan att fatta rättv och förv. Lyhörd och kvick för hjälperna, bra inför serierna 

 
öppna sluta tänk över diagonalen

Som 6 åring ska också bytena ska läras in, och det blir väldigt olika på olika hästar. Vissa har lätt för det andra har svårt. Jag brukar lära dem från förv till rättvänd, eller över diagonalen då brukar jag flytta undan för den nya innerskänkeln och sen ge hjälpen för ytter. 

 
 
Piruettarbetet börjar jag sakta med. Rider förvänd sluta och öppna på en volt el efter innan för spåret för att hästen ska lära sig att sitta på bakbenen och komma på ytter. När hästen blir stark i detta arbete kan man börja öva på lite vändningar.  Sen ska allt byggas på bit för bit som ett pussel ända upp till Grand prix
Fantastisk va roligt det är att rida
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: