Ridtips nr.3

Kategori: Allmänt

Galoppfattningar på unga hästar
 
 
När jag lär in galoppfattning på en unghäst fattar jag för det mesta ur ett hörn, är mycket noggrann att jag håller hästen på yttertygeln för att öppna upp den inrebogen eftersom det är den galoppen som ska fattas och fattar för inner skänkeln. Om man drar i innertygeln blockerar man innerbogen och hästen fattar antagligen fel galopp. Det är också viktigt på en unghäst att tänka framåt in i galoppen. 
När hästen börjar förstå ändrar jag och fattar galopp på olika ställen, ex rida en diagonal och fatta galopp innan man kommer fram till stacketet/sargen.
Har man lärt hästen från början att den ska vara på yttertygeln och fatta för inner skänkel kommer det att bli lättare att göra dom på rakare spår. 
 
 
Här ser man tydligt hur jag släpper innertygeln i fattningen 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: