Det här med "kända" ryttare och hästar

Kategori: Allmänt

Jag vet att detta är en bedömnings sport och jag har valt att tävla i denna sport. Men jag lägger även ner all min energi och ekonomi för att få detta att gå ihop och kunna åka på tävlingar. Då blir jag extra irriterad att det ibland är uppenbart att "vissa" kan få mer poäng än vad dom förtjänar.
Kända ryttare och även hästar har lättare att få "lite extra" än dom som inte har ett känt namn. 
Jag blev riktigt besviken faktiskt när Rausing i 7 års kvalet får en 6:a på sin inridning när han gör den i trav och inte galopp, i min bedömning skulle det vara max en 3:a!!! Även i finalen där han hoppar i ingången och byter galopp och även där får en 6:a!!!! HALLÅ???? Och Chanel får en 3:a i sin skrittpiurett som hon skruvar i, men vi gjorde den iaf på det stället den skulle 😉😉😉

självklart sitter dom på olika ställen och ser från olika vinklar, men alla ser väl om inridningen är i trav eller galopp??? 

Det var även flera kändisar som gjorde missar och vissa domare "såg det mellan fingrarna". Nu mera kan man ju se vad domarna sätter för poäng under pågående ritt. Jag tycker detta är riktigt jävla idiotiskt och det gör mig väldigt ledsen när vi amatörer sliter häcken av oss för att få möjlighet att åka på större tävlingar som Flyinge och Falsterbo!! 
 
Jag såg även skillnade på bedömningen mellan Chanel och Coco, där en domare inte alls gillade henne medans "den" gillade Coco. Jag jämförde vissa saker där Chanel verkligen blev nerdömd, det var precis som om den domaren letade fel på henne......tråkigt. 
 
Hur tycker ni? Är det så här det ska vara? 
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Kan bara hålla med i dina tankar, och tycka att det är synd att proffsen ska få gratispoäng... Men det var ju som på VM, redan innan klassen började så "ville domarna ge Valgero 90%", snacka om förutfattade meningar! döm DET ni ser liksom, inte VEM ni ser..
    Sjukt imponerad av dig och dina fina hästar iaf!!!! :)

    Svar: Tack så mycket
    Om Mig!

    2014-10-05 | 19:08:36
  • Amanda säger:

    Jag har blivit av med mina drömmar med ponny sm för att hästen bröt hovbenet och nu mitt sista år nästa år som YR och rida YR SM och står nu med en unghäst på 3 år och eftersom alla mina drömar jag nästan kunnat nudda försvunnit ur sikte så vill jag inget mer än att kunna satsa på Flyinge och Falsterbo men jag går redan i tankarna att sätta Min tränare på hästen än mig själv som så gärna vill bara för att de ska bli värt pengarna.. Jäkligt tråkigt

    Svar: Tråkigt att höra. Men för att du ska utvecklas för din egen skull så rid själv, det är ändå en upplevelse att rida Falsterbo och Flyinge. Men man får vara beredd på att det är orättvis
    Om Mig!

    2014-10-05 | 19:44:48
  • Petra säger:

    Håller med. Men så är det även på tävlingar på lägre nivå om det är en amatör ryttare som brukar tävla med bra poäng i en viss klass eller varit ute mkt eller marknadsför sig via en blogg då upplever man att de får mer gratis poäng! Inte helt okej enligt mig.

    Svar: Synd att det ska vara så. Jag känner att när jag tävlar "hemma" tävlingar så är det tvärtom då är domarna mer kritiska mot mig istället, så det är svårt att det ska vara rättvist i alla lägen.
    Om Mig!

    2014-10-05 | 21:03:42
  • Josefine säger:

    Kan inte annat än att hålla med och det är så jävla tråkigt. Tävlar inte alls i närheten av din nivå men även på de lokala lb:er jag rider är det tydligt att vissa får högre poäng för att dom gillar hästen eller domaren känner ryttaren. Är tyvärr ofta samma domare i klasserna häromkring där jag tävlar så man vet i stort sett redan innan tävlingen vem som vinner, fruktansvärt tråkigt. Detta med bedömningssporter alltså..

    2014-10-05 | 22:05:04
  • caroline gustafsson säger:

    Är nog tyvärr dagens sanning. Har sett mkt på liknande tävlingar, ex inridning med spö utan några konsekvenser. Jag som är intresserad av avel ser ytterligare problem med det då en vanlig människa inte har råd med den utvalda gruppen (som iofs varierar mellan åren) och de som har råd kan komma längre och längre fram och de som rider blir dyrare och dyrare. Så, att dessa tävlingar är till för att plocka fram och utveckla nya talanger och nya framtidslöften...njaaa, vet inte om jag kan hålla med om det.

    2014-10-06 | 10:40:32
  • Malin b säger:

    Det borde verkligen finnas någon slags kvalitetsgaranti på det arbete domarna utför!
    Någon oberoende instans som granskar och utvärderar hur väl utfört deras insats som domare varit!
    Detta fenomen finns ju som sagt i alla nivåer...och domarna är ju faktiskt där för att utföra ett proffsigt och väl utfört arbete.

    Svar: Ja helt rätt, dom ska göra ett proffsigt jobb
    Om Mig!

    2014-10-06 | 11:26:22
  • Amanda säger:

    Håller helt med dig! När jag var i Lidköping och tävlade för ett par år sedan var det en "kändis" som red Grand Prixn och mitt i piaffen slår hästen om till galopp och det blir 3 galoppsprång mitt i rörelsen! Alla tre domare sätter trots detta "lilla missöde" en 6:a!!! En 6:a är vad min häst får på piaffen för att han saknar större gest men han gör ändå en korrekt, taktmässig piaff på stället! Helt sjukt är vad det är!

    Svar: Men herregud att det ska behöva vara så......
    Om Mig!

    2014-10-06 | 15:27:31
    Bloggadress: http://livingmydream.horseworld.se
  • Anna säger:

    Visst kan man protestera mot domarsiffrorna?
    Inridning i fel gångart ska ju vara underkänd, helt klart!
    Det är tråkigt att det ska spela roll hur känd ryttaren är.

    Svar: Jag vet inte, men tråkigt är det iaf
    Om Mig!

    2014-10-06 | 17:06:40
  • Emma säger:

    Håller med dig och såg fenomenet på flertalet kända ryttare under Flyinge-veckan. Som glad amatör får man däremot ingenting utan gratis utan snarare tvärtom!

    Svar: Tråkigt att det ska behöva vara så
    Om Mig!

    2014-10-06 | 21:31:56
    Bloggadress: http://emmasdressyr.wordpress.com
  • Maria säger:

    Vad skönt att du tar upp det här, jag tycker att det är så bedrövligt tråkigt. Så här har det ju varit så länge jag kan minnas både under ponnytiden och nu på storhäst, oavsett nivå tyvärr. Jag tänker även på det här med att domare ibland kan vara oerhört ojämna på samma ekipage, det känns som att skulle behövas en extra insats som kan gå vid sådana lägen, kanske kan helt galna poäng justeras direkt eller ifrågasättas på något sätt. Det är ju som sagt så att man lägger ner oerhört många timmar och tusenlappar på detta, då vill man bli hyfsat rätt bedömd... Något annat som jag dock är glad över att mjuk ridning prisas högre nu jämfört med förr, då många red på spänning och fart!

    Lycka till med dina fina hästar /Maria

    Svar: Ja det skulle behöva granskas lite ibland😀 tack Maria lycka till du också
    Om Mig!

    2014-10-07 | 19:23:43
    Bloggadress: http://dressyrsnack.se
  • Jenny säger:

    Håller helt med. Samma problem på alla nivåer. Domarna borde visa sig professionella nog och vara måna om att alltid leverera en objektiv bedömning! Någon borde kanske granska domarna utan att de vet det. Typ mystery shopper haha tyvärr är det väl inte genomförbart, det hänger helt på domarnas professionalitet. Det borde lyftas upp mer och oj vilken respekt man skulle få för den ryttare som blir övervärderad och SJÄLV kan lyfta upp det!

    Fantastiskt fina hästar du har! Älskar att se dina filmer på instagram och extra kul att du är en kort tjej på stora hästar, vissa säger ibland att jag är för kort för min på 180. Pyttsan heller! ;)

    2014-10-10 | 22:05:08
    Bloggadress: http://www.pappaflicka.blogspot.com

Kommentera inlägget här: