Mina ridpass

Kategori: Allmänt

Har lovat länge nu att jag ska skriva ett inlägg om hur jag lägger upp mina ridpass. 
 
Ett typiskt pass på Coco

Börjar med att skritta fram med kontakt. Skrittar i öppnor, för att få honom mellan innerskänkel och yttertygeln. Övergår till att rida mycket slutor i skritt, checkar av med någon skänkelvikning, gärna först för ena skänkeln, sedan för den andra och sen för den andra igen för att samtidigt få honom uppmärksam. 
 
Jobbar på samma sätt i trav ca 5 min sedan övergår jag direkt till galopp. I galoppen rider jag öppnor, förv sluta på långsidorna (gärna innanför spåret eller på kvarts/medelinjen) och slutor över diagonalen, där jag varierar galoppen, lite mer samlad och lite större språng för att få honom helt uppmärksam och ta mina halvhalter så han kan få in bakbenen in under kroppen. När han är uppvärmd, rider jag ännu mer variation fast med mer samling, sätter honom i piruett galopp både på volt och på rakt spår. När det känns bra provar jag och vänder i en piurett.
Ibland gör jag bara detta jobb, beror lite på hur snabbt han är med mig. 
Går jag in för att rida mer byten hoppar jag över piruetterna och går över till att träna serier istället. Där har vi inte full koll ännu, jag vill ha energisk galopp och luftiga byten.
Men sätter jag för mycket energi blir han lite osäker i bytena och vet inte riktigt hur han ska göra, men det bara att träna på. 
Traven tar jag nästan alltid sist, där jobbar vi just nu med att få honom att gå mellan passage, framåt i mer energisk trav tillbaka till passage och fram igen, det är precis i övergångarna han inte riktigt vet hur han ska göra, ibland blir det galopp och ibland stannar han till istället för att bli kvick i bakbenen, men det börjar komma. 
För ett par veckor sedan var målet att han skulle ta halvhalterna och vänta på mig och det gör han nu så då kan vi gå vidare ett snäpp. 
 
Ett typiskt pass på Chanel 

skrittar fram i slutor, skänkelvikningar. Hon är alltid med mig från början och är mjuk å följsam, travar fram på samma sätt, men är otrolig nogrann med att hon tar skänkeln direkt, hon kan lätt bli lite bekväm. Rider förvänd sluta på volt, mycket lösgörande övning 😄 i både trav å galopp. Mycket slutor i galopp, där jag varierar tempot och lägger in olika linjer med byten. 
Rider just nu mycket galopp för att stärka den och få henne ihop och samlad i alla rörelser. Ganska mycket piruett  jobb som börjar gå riktigt bra. Varierar mellan piurett jobb och bytes jobb även på henne, vissa dagar tar vi mer serie arbete. 
I traven är hon stark och har så lätt för sig så den nöter jag inte ut.  Vill bara att hon ska va kvick för skänkeln och gå av sig själv, så där behöver jag jobba med henne i tempoväxlingar, skolorna är hennes starkaste sida som dom nöter vi inte heller på.
Så just nu ligger fokus på att få galoppen rund, luftig och samlad med energi.
Låter lättare än vad det är 😄
 
 
 
 

Kommentarer

  • elin säger:

    Bra inlägg!

    2014-05-29 | 09:48:33

Kommentera inlägget här: