Wow

Kategori: Allmänt

Wow vilket pass på Coco!! inget bråk, han var helt med mig från början. Började som vanligt med att arbeta skritten, skänkelvikningar varierat med slutor. varierar också mellan att flytta längre diagonaler och flera korta där jag bara flyttar ett par steg åt varje håll för att få honom mellan hjälperna och lyhörd.
Samma jobb i traven! I galoppen jobbade vi med energi och nu har han den energiska "stamp galoppen"från början, den är rörlig och luftig och jag bara känner kraften under mig (babammp, babammp) om ni förstår vad jag menar? 😉 
I vänster varv har han mycket svårare med att få den galoppen, där måste jag jobba upp å fram vänster bogen, genom att rida öppnor,förv sluta och försöka hitta detta babammp, babammp utan att han tappar galoppen, eller går iväg för då faller han in på den där bogen igen. Det gäller att rida halvhalt, fram, halvhalt, fram osv för att kicka igång motorn liksom. Jag brukar jämföra halvhalter med när man växlar en bil, kopplingen ner å sedan upp för att mötas upp med gasen. Man kan inte bara gasa, då skriker motorn och man kan inte bara bromsa då stannar bilen, lite samma med hästen, fram, tillbaka, fram, tillbaka för att kunna sätta styrkan och få hästen att börja klättra i uppförsbacke. Det är dock ett arbete som tar lång tid, hästen måste bli stark nog för att orka. 
 
I traven dansade han fram lätt, energisk och jag kunde variera fram å tillbaka. Riktig passage börjar komma fram😀
I traven gäller det att han hela tiden, tar halvhalterna på ytter,väntar på mig och går framåt energiskt. Jag måste vara så J....kvick. Halvhalt,fram,halvhalt,fram,halvhalt, fram osv När han tar det och är där då dansar vi och det är en magisk känsla!! Känns som jag bara är och kan "glida" med honom. 
Men jobbet dit är svårt och jobbigt, han blir osäker på sig själv hur han ska sätta ner benen och då blir det lite dubbel steg el galopp. 
Jag är bara helt överlycklig när jag känner vad som finns i denna häst!!. Visst han har sina idéer och är förbannat dryg ibland, men som sagt vägen är krokig annars blir inte glädjen lika stor. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Julia säger:

    Bra inlägg!!:)

    2014-08-05 | 15:51:02
    Bloggadress: http://jsvalberg.blogg.se
  • Anna säger:

    Hej!
    Hur mycket upplever du att dina De Niro stövlar har satt sig?
    Hur många par har du? Vilken färg är de på dina röd/mörk bruna De Niro?
    Tog du samma höjd på stövlarna som dina ben, ståendes från golv till knäveck, eller lade du till centimeter, isåfall hur mycket? :)

    Med vänlig hälsning Anna

    2015-03-31 | 22:37:28

Kommentera inlägget här: