Sitsen

Kategori: Allmänt

Att träna sin sits är något man alltid behöver göra och det finns alltid saker att förbättra. Ryttarens sits innebär inte bara att sitta rakt och snyggt det som ingår är även ryttarkänslan och inverkan
 
Det första som jag tycker är viktigt är att hitta sin egen sits och känsla i ridningen därefter ska man också kunna inverka på ett bra sätt. Det finns väldigt många ryttare som sitter spik rakt och snyggt men dom rider inte med känsla och har svårt att inverka på ett bra och följsamt sätt. 
 
När man hittat sin ryttarkänsla och sin egen sits kan man börja finslipa sina "skavanker" och därmed förbättra sitsen.  Men det fixar man inte till så där på en dag, det tar sin tid som allt annat, och kräver massor av träning och tålamod. 
 
Jag filmar mig själv det är bästa sättet att förbättra sin sits, självkritisk och man "ser hur det känns" om ni förstår vad jag menar? 
Jag känner att när jag rider Chanel sitter jag ganska så rak i ryggen medan jag på Coco blir mer som en "hösäck" för att jag vill vara följsam och få fram nosen på honom.Fast att det ser ut som han är hög i nacken så är halsen lång och det känns som jag inte räcker till liksom. När jag rider ponny kan jag också sitta rak i ryggen för att då är jag större och kommer åt bättre än när jag sitter på en stor häst. Så ibland kan sitsen variera. 
 
Det finns väldigt bra hjälpmedel från PSofsweden som gör att man på ett lättare sätt kan få hjälp med sina "skavanker" 
Perfect Heel som gör det lättare att få ner hälen
Perfect sholders hjälper till att få bak axlarna och förbättra hållningen. 
Perfect hand en handske som gör att man får en rakare handställning. 
Perfect sit får in armbågarna intill kroppen. 
 
Jag har själv inte provat någon av dessa ännu men det ska jag, för det jag behöver träna upp är att få bak axlarna utan att bli spänd och svanka ryggen när jag rider Coco. Sen vill jag såklart bli mer still i sadeln och rida som Edward Gaal och Emmelie Scholtens:) 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: