Härlig Tisdag

Kategori: Allmänt

En härlig dag med skogsturer på båda hästarna. Coco skötte sig bra även denna gång och vi kunde till och med öva seriebyten på vägen utanför hagarna. 
Lastbilen har äntligen fått ett nytt batteri så det gå att åka med den utan att det ska krånglas till tusen varje dag. Dock blev det något fel på radion/backkameran, men jag som är så teknisk ska väl försöka fixa det 😉 eller inte? 
 
Bästa med hela dagen var att rida Italiano, sååå fin var han och nu känns det som han börjar bli stark och ridbar. Han har fått en sån härlig energi!!😀 En häst som är väldigt framåt måste man också se till att den tar skänkeln, det är lätt att bli passiv och bara åka med. Italiano måste ridas fram för skänklen även fast han vill framåt och ta mina halvhalter för att jag ska kunna komma till ridning. Då blir hans gång lugnare, istället för bara uppÅner 
Även pigga hästar måste ridas och vara mellan hjälperna. I travarbetet måste jag rida igenom halvhalterna, och när han tar det då får han en lugnare luftigare trav, som bara flyter på. I galoppen började vi med piuretter och det är samma sak där, jag måste få komma igenom med hjälperna för att han ska bli lugnare och vänta, det kan lätt bli antigen väldigt på eller bara av.  Ska bli mycket spännande att se hans utveckling detta år! 
 
Fina Italiano

Kommentarer

  • Alicia säger:

    Hej Emma! Super bra blogg och kul att läsa är den också. Du värkar vara jätte duktig och skulle behöva lite tips. Jag har en häst som är pigg men inte tar skänken. Har du några bra tips eller övningar för att få den att ta skäneln bättre?

    2014-01-22 | 07:29:36
  • Anonym säger:

    Superbra skrivet Emma!!! Tack för att du finns och inspirerar oss som vill lära oss mer!!! Behövde höra de där med skänkeln!!:) kram

    Svar: Va roligt att höra tack :)
    Om Mig!

    2014-01-22 | 08:44:26
  • Ida säger:

    Behövde få höra så ja kan tänka om med skänklarna på Goliat:)

    Svar: :)
    Om Mig!

    2014-01-22 | 08:46:34
  • Åsa säger:

    Hej. Trevlig o inspirerande blogg. Har problemet med en lite seg o slö häst, tar dock skänklarna rätt bra men är lite för lyhörd för sätet. Tänker på att vara mjuk med sätet för att inte bromsa. Försöker rida i ett fräscht tempo men ändå svårt att rida halvhalter då han "dör". Han blir lite av o på. Några bra tips? Mvh Åsa

    Svar: Tänk på att halvhalterna inte ska stoppa upp hästen utan sätta mer energi i bakbenen, så när du tar halvhalten och han stoppar upp rid samtidigt framåt med skänkeln så du kopplar ihop hjälperna mer. Driv igenom halvhalterna😀Lycka Till
    Om Mig!

    2014-01-23 | 15:20:34

Kommentera inlägget här: