4 års final med testryttare

Kategori: Allmänt

Igår kväll gick finalen för 4 åringa dressyrhästar. Det innebar testryttare och iår var det Patrik kittel som hade jobbet att rida 11 lovande unghästar. Föregående år har det varit 2 olika testryttare som ridit och gjort sin bedömning för ridbarhet och utvecklingsbarhet. Men iår var det endast Patrik och han pratade under tiden vilket var riktigt inspirerande och roligt att se. 
 
Emilie Nyreröds U.Bolt var en klar favorit. Så rörlig,avspänd och energisk mycket välriden häst. 
 
Patrik: Kan den komma tillbaka, kan den komma framåt och allt svarar den positivt på. Jag blir lite tyst i mikrofonen för detta är bland den bästa känsla jag haft på en unghäst av alla jag provat. Det gäller att suga på den karamellen. Det blir ett högt betyg känner jag, den gör allt, länger och kortar allt jag begär. Ridbarhet 10 poäng  den har allt jag vill ha, utvecklingsbarhet 9,6. Klart upp i ledning.”
 
 U.Bolt 
 
Även Revolotion riden av Anna Svanberg var en riktigt fin häst med otrolig ridbarhet. 3 bra gångarter, lyhörd stabil och gjorde allt Patrik ville. 
Min favorit från kvalet var Quarton riden av skickliga Yvonne Österholm, riktigt fin häst men lite spänd för omgivningen, men det är inte lätt att vara 4 år och springa runt i fullsatt crafoordhall. Den hästen vill jag fortfarande  ha med mig hem :)
 
En reflektion som jag gjorde var att alla dessa tre hade mindre ryttare, dessa var också fina i munnen och lätta för alla hjälper. Som mindre ryttare kan man inte rida med styrka och det krävs mer kvickhet i hjälperna otroligt kul att se dessa välridna hästar!!

Kommentarer

  • Rebecca Joli säger:

    Va kul att hitta din blogg!! Såg dig och fina Cocu i lördags, vilken otroligt vacker häst du har och så fint du presenterar den! Den var helt klart en av mina absoluta favoriter under hela dagen!

    Kan inte hålla med dig mer i det här inlägget, de tre du nämner var även mina solklara favoriter och Patrik den bästa testryttare jag varit med om, så himla kul att man fick höra hans tankar och åsikter hela tiden, mycket intressant och lärorikt, nästan som en clinic.

    Återigen, stort grattis till din fantastiska häst! Jag och min kompis tappade hakan när ni red in och konstaterade att du är en lyckligt lottad tjej som äger den här hästen, och du kommer ha stor glädje av den! Fantastisk kul att se hur glad du blev efter ritten oxå! Verkligen superfin uppvisning!

    Svar: Jätte mycket tack! Jag är så lycklig :)!!
    Om Mig!

    2013-10-06 | 19:47:53
    Bloggadress: http://www.jolisporthorses.blogg.se
  • Caroline Gustafsson säger:

    Håller med dig och Rebecca :-) utöver din fina cocu var det quarton som gjorde mig riktigt lycklig där jag satt :-) / Caroline

    2013-10-06 | 21:09:42
  • JennyM säger:

    Jag tänkte faktiskt också på detta.. ja som sagt, man behöver inte vara stor för att bli en bra ryttare.. snarare kanske tvärtom ;)
    Så himla roligt att det gått så bra för dig och Cocu! Grattis igen :)

    Svar: Ja tror jag med :)Tack Jenny!!
    Om Mig!

    2013-10-07 | 02:58:45
    Bloggadress: http://jmdressyr.se

Kommentera inlägget här: