Uppladdning inför tävling

Kategori: Allmänt

Har fått en del frågor om hur jag laddar inför tävlingar. Så här kommer ett inlägg om just det!
 
Dagarna innan lägger jag upp lite olika beroende på vilken häst som ska tävla. Chanel brukar jag rida igenom programmet ett par dagar innan och två dagar innan får hon en vilodag eller skogstur. Dagen innan tävling rider jag inte allt för mycket men checkar av vissa delar som ingår i programmet!ex linjen öppna,volt, sluta eller bytes linjen!
framridningen rider jag fram 30 min för att det bästa krutet ska finnas kvar inne på banan. Skrittar och gör lite bakdelsvändningar, travar och galopperar fram i lägre form och gör öppnor, slutor, förv sluta. Skrittpaus och sen tar jag upp henne i högre form rider lite tempoväxlingar och byten i galopp, skrittpaus igen och 5 min innan start kollar jag av traven, rider lite linjer som ingår i programmet. 
 
 
 
Med Coco rider jag rider jag också igenom programmet ett par dagar innan, han får en vilodag 3 dagar innan, ett mer tränings pass 2 dagar innan där vi rider delar ur programmet och ett lugn pass i låg form dagen innan.
framridningen kan det bli lite olika beroende på hur han är och miljön runt omkring. Är han skötsam och ridbar försöker jag lägga upp det lite som med Chanel, skrittar fram med slutor och bakdelsvänd, travar och galopperar fram i låg form i slutor, öppnor, förv sluta. Tar upp formen gör ett par byten och sen tar vi traven strax innan start, med Coco kan det behövas mer trav innan även det beroende på dagsformen 
 
 
 
Mentalabiten

programmet rider jag igenom i huvudet så många gånger innan, även i bilen på väg till tävling och när jag kommer dit kollar jag in banan och rider igenom programmet där också.
 
Meeting

När det är meeting blir uppladdning helt annat eftersom hästarna står på box måste de ut å röra sig minst 2-3 gånger om dagen. Jag skrittar på fm eller joggar lite lugnt, på em blir det ett litet pass, ena dagen ett tränings pass och andra dagen ett lungare pass. Det är beroende på vilken dag man får rida på tävlingsbanan 
 
Det skulle vara jätteintressant och höra hur du lägger upp träningen nu inför Globen om du tränar/tänker på något extra när det är en så pass stor arena med mycket nya intryck. :
 
Det är första gången som jag kommer att rida på fantastiska Globen och det är stort och ska bli riktigt roligt. Uppladdningen en vecka innan blir att bara försöka hålla det vi har nu inte ändra något, få Coco att vara avslappnad och lyhörd på mig. Det är svårt att veta hur Coco kommer att reagera på denna stora arena med så mycket intryck, antingen ballar han ur helt och går inte att rida på eller så blir det tvärtom.  Vi åker ner på onsdag och rider ett pass på framridningsbanan på kvällen, på Tordag får vi rida på stora arenan och har en halvtimme på oss att visa hästarna banan.  Vi tar detta som en stor lärdom inför nästa år och rider helt utan press, ska bara bli fantastisk kul!!visst kommer jag vara nervös, mest över hur Coco kommer att reagera eftersom jag vet hur han kan bli. 

Kommentarer

  • S säger:

    Ska bli så spännande att se er i Globen! Håller tummarna för att allt ska gå bra! Har en annan fråga, brukar du stretcha dina hästar efter hårdare träningspass?

    Svar: Tack:)!Jag har en equieterapeut som kollar igenom hästarna då och då och är det så att det behövs strechting eller massage emellan så gör jag det :)
    Om Mig!

    2013-11-25 | 16:13:34
  • Agneta Höglund säger:

    Håller alla tummar att du får en otrolig upplevelse i Globen. Det är bara att njuta och njuta och ännu mera njuta. Den dagen och stunden kommer aldrig tillbaka. Hoppas du hinner skriva på bloggen och berätta för jag kommer inte att befinna mig där nere i år. Många lyckokramar till dig

    2013-11-27 | 19:24:30
    Bloggadress: http://www.lassolsgard.se

Kommentera inlägget här: