Ridning när man är en liten och kortare ryttare

Kategori: Allmänt

När man är lite kortare och inte har dom långa, snygga "dressyrbenen" måste man hitta så mycket mer teknink och snabbhet i sina hjälper. Jag har fått lära mig själv att rida på ett visst "sätt" då jag inte hittat en tränare som hjälpt mig med det jag behövt. När man är 160 och har en häst över 170, krävs det att hjälperna är kvickare. Blir hästen stark har man inte en chans att rida ihop den. Mina hästar är rida med fina små hjälper för att det ska se så lätt ut som möjligt och även för att det ska vara lättare för mig, jag kan inte rida ihop en stor häst med styrka.
 
Jag har i så många år önskat att mina ben varit långa och fina, men det är inget jag kan ändra på. Dom är korta och så är det, jag måste jobba därifrån och hitta min sits och ridning.
 
Det är en del som tror att mina hästar är så lättridna, det är bara att hoppa upp och rida. Visst det är så jag vill att det ska se ut :) Men så är inte fallet, jag har hittat en ridstil som är min och jag vill ha mina hästar på det sättet som jag kan rida dem. Lätta, kvicka, lyhöra.
 
Jag försöker lära ut mina elever att hitta känslan där dom tycker att dom rider bra. Ibland kan man inte sitta rak och stel för att det ska se fint ut, då tappar man ridningen och känslan.
 
Så hem och rid och bara hitta din känsla och din egen ridning :)
 
 
 
 
    
 
Minna och Larina Höm stor häst och liten skicklig ryttare
 

Kommentarer

  • Elin säger:

    Bra inlägg!! :)

    Svar: Tack :)
    Om Mig!

    2013-05-11 | 16:49:13
    Bloggadress: http://Ryttargladje.blogg.se
  • JennyM säger:

    Åh så bra skrivet :) Jag har ju dock själv passat på att utnyttja mina korta ben lite, med att hjälpa till och rida massa ponnysar. Så jag tycker faktiskt mina korta ben är ganska okej nu ändå ;)

    Svar: Ja visst är det bra man kan rida både stora hästar och ponnysarLycka till!
    Om Mig!

    2013-05-16 | 01:22:37
    Bloggadress: http://jmdressyr.se

Kommentera inlägget här: