Gas och Broms!

Kategori: Allmänt

 
När jag håller träningar och rider olika hästar finns det ett mönster hos alla!
Hästarna är inte uppmärksamma på varken gas el broms, det första man ska lära en häst och som alltid ska finnas med i utbildningen ända upp till grand Prix är att hästen måste svara för skänkeln och ta halvhalterna!!
 
När jag sätter mig på en häst kollar jag om den tar skänkeln, och oftast gör den inte det. Sen måste jag stämma av med halvhalvhalter och för det mesta tar inte hästarna halvhalterna heller. Vad får man då? jo en häst som hänger i handen och tappar den "rätta" bjudningen.
Jag måste då som ryttare se till att hästen svarar för skänkeln och tar halvhalterna när jag vill att den ska det. Då får man en häst som blir lätt och uppmärksam. Den börjar arbeta med bakbenen och det är då man kan börja rida och engagera hästen.
 
Så klart måste man som ryttare ha en viss känsla för att kunna få ihop hjälperna mellan skänkel, hand och sits. Dessa hjälper ska vara osynliga och kvicka och det tar år att lära sig. Det går inte att bara "sparka" på och "dra" i tygeln, utan det är dom kvicka, upprepade hjälperna som gör hästen uppmärksam.
 
 
Ska förklara mer vad en halvhalt är
 
En halvhalt betyder inte att man ska stoppa upp hästen, det är snarare tvärtom. Halvhalten ska göra hästen uppmärksam, den är förberedande, förhållande och reglerar hästens energi och samling. Hästen måste bjuda fram för skänkeln innan man kan göra en halvhalt.  Utan energi är det svårt att samla upp energi.
När ska man göra en halvhalt??
När man vill samla upp hästen eller för att få mer energi och kvickhet så att hästen börjar arbeta med bakbenen och inte blir för lång och hamnar på bogarna. När man vill förbereda för inför någonting, ex ett byte eller en halt. Samt om man vill kontrollera hästen om den börjar rinna iväg eller tappa koncentrationen.
Hur gör man en halvhalt??
Upprepade hjälper mellan framåtdrivande och förhållande hjälper. Det är en fint samspel mellan sits, skänkel och hand. När man fått in känslan i kroppen gör man halvhalter nästan hela tiden, det är själva ridningen. Fast att det varken syns eller man vet om det, det bara finns i kroppen.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Emilie säger:

    Jätte intressant att läsa och så sant! Eller vad säger du om mig och Ricardo?! Hi hi

    Svar: Ha Ha Tack :) Ja fast ni var så duktiga förra gångenkram
    Om Mig!

    2013-05-23 | 21:47:41

Kommentera inlägget här: