Dagens Pass På Mina Fina!

Kategori: Allmänt

 
 
Chanel var jätte fin, vi red igenom 6 års programet och det gick helt ok. Det är ett svårt och långt program men riktigt roligt att rida. Det är bla öppnor, slutor, skrittpiuretter, 4 byten, mellangalopp på halv-volt och 3 trav ökningar. Vi gör allt ok men sen gäller det att få ihop det och rida alla delar där dom ska vara, helst bra också :)
 
Det vi tränar på nu är att bytena ska bli ännu luftigare och fortfarande en del lydnad så hon väntar på mig hela tiden. Vi har kombinerat träningen med att rida ut i skogen ett par gånger.
Vi har även börjat förbättra traven ett "snäpp" till. Jag vill få henne att samla sig mer och gå kvar i samlingen fast med energi utan att hon går iväg.
 
Jag jobbar alltid mina unghästar mycket framåt för att de ska få en egen bjudning och energi. När dom har det och är starka nog är det dax att börja med samlingen. Det jag tycker är viktigt att att man inte börjar samla innan man har energin, då får man bara en kort oenergisk trav där hästen tappar bjudning. Även viktigt att inte börja samla för tidigt innan hästen är stark nog.
Målet är att få en samlad och stor, lugn, luftig trav med energi som håller samma takt i alla rörelser samt ökningar. Men det är en uppbyggnad på flera år :)
 
Coco jobbade jag i låg form i galoppen och tränade öppnor och slutor. I Traven fortsätter vi jobba mer styrka och att han hittar formen utan att spänna nacken.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: