Söndag!! som den ska vara

Kategori: Allmänt

En riktigt bra Söndag med massor av sol och ridning! Idag fick jag även sällskap av Elin, jätte kul :). Hon var med i stort sett hela dagen.
 
Vi började med att åka med Chanel till ridhuset för att rida lite programdelar. Tyckte det gick ganska bra. Men ibland vill Chanel göra saker före mig och då blir det inte lika bra. I galoppen skulle hon byta så fort jag red in på linjen, jag hann liksom inte ens börja rida rakt. Jag red linjen några gånger utan att byta och sen gjorde jag nåt enkeltbyte. Tillslut började hon lyssna och vänta på mig då blev bytena fina och rena. Tänk att det ska vara så svårt!!
 
Coco han var jätte fin och avslappnad, red mestadels lågform och jobbade med öppna, förvänd sluta å sluta på volt i galopp och även slutor över diagonalen för att stärka och mjuka upp hans bakben. När han vilat mycket brukar hans shivering göra att han blir lite stelare i bakbenen, det är ingenting som syns om man inte vet om det. Därför är detta jätte bra övningar för honom. I traven tog jag ett spö och petade lite på bakbenen för att han skulle lyfta dem lite mer och då lyfter han dom jääätte mycket, men det är bra gymnastik. Han blir lite spänd då men så småningom kommer han att kunna slappna av där också. Målet är att få honom att verkligen jobba fast i en låg rund form, och sen därifrån kunna ta upp honom till en mer samlad avslappnad form.
 
Elin fick rida Donnar för andra gången idag. Och det gick mycket bättre än sist, men det är svårt kan jag lova. Jag red fram honom först så det skulle bli lite lättare. Det svåra med Donnar är att han inte bjuder riktigt själv och då blir det att man använder skänkeln för mycket och då sitter man inte still i sadeln och så fort man ändrar sig lite byter han. Man måste komma ner så mycket i sadeln att man kan rida med sätet och vaderna och rida ihop honom där, självklart måste man säga till med skänkeln ibland så han reagerar snabbare. Det har så mycket med känsla att göra men när man kommer på det så har man lärt sig massor! Och dom som säger att ridning inte är nån sport ska rida Donnar, det är som att köra ett sten hårt pass på gymmet!!
 
 
 
 
 
Donnar

Kommentarer


Kommentera inlägget här: