Coco/Chanel

Kategori:

En läsare ville att jag skulle skriva ett inlägg om skillnaden/likheterna mellan Coco och Chanel. Dom är helt olika i allting. Både hantering, ridning och exteriört.
Coco är stor, långbent med liten kropp, så han känns inte stor att rida och passar mig utmärkt. Chanel är stor i kroppen och passar inte mig egentligen som är så kort, men hon har sånt otroligt temperament så jag klarar av att rida henne på ett bra sett.
 
Coco har jag fått jobba mycket med att få lugn och avslappnad, lite lägre i formen. Och Chanel i högre form för att hon inte ska lägga sin tyngd på frambenen utan på bakbenen. Cocos galopp har han riktigt bra från grunden, och lättare för att sätta bytena. Chanels galopp får jag jobba mer med, och bytena har hon haft svårt för då hon vill för mycket och gärna gör dom innan mig. Skritten har dom bra båda två så där har vi en likhet.
 
Chanels trav är helt grym, energisk, luftig lätt för samling. Cocos trav är också riktigt fin men det är lite mer jobb att lära honom utan att han blir spänd. Båda två har lätt för passage, piaffen tror jag Coco kommer att ha lättare för, det ska vi börja jobba på snart :)
 
Nu har Coco ändrat sig en hel del och börjar bli mer avspänd så de sista passen har jag fått ändra på träningen och kan rida honom lite mera utan att han blir spänd så nu känns som vi är på rätt väg.
 
Chanels galopp har utvecklas och hon känns stark och lätt. Jag tror hon måste orka med sin kropp innan galoppen blir lika bra som traven, men igår kände jag att den är på väg!!
 
Svårt att säga vem som kommer att bli bäst. Alla tror Coco och de jag tränat för säger att Coco kommer bli en grand prix häst, men Chanel är ändå min stjärna och jag tror att hon kommer långt med sitt temperament.
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Bra inlägg :)

    2013-03-04 | 10:46:15

Kommentera inlägget här: