Att hitta en bra känsla i ridningen

Kategori: Allmänt

Nu ska jag försöka mig på att förklara något som är jätte svårt att förklara, nämligen känslan i ridningen!
När man först börjar rida har man fullt på att försöka sitta på hästen, sen utvecklas man mer och mer hela tiden och man hittar känslan för olika saker. Tänk första gången man skulle fatta galopp...ha ha herregud va svårt!!Eller att försöka få hästen "att gå på tygeln", det gick ju bara inte.
 
Att kunna rida och få allt att se så enkelt ut är grymt svårt. När man bara kan sitta och rida med känslan och man göra alla saker samtidigt på ett osynligt sätt, det är ju helt fantastiskt :) Det är därför vissa tycker att ridning inte är någon sport, för det ser så enkelt ut, man sitter ju bara där...stilla...eller??.Alla som rider vet hur svårt det är, och man blir aldrig full lärd.....Hur lätt är det att sitta stilla tex?
 
För att komma vidare på "Känsla trappan" vad krävs då?mycket ridning och på olika hästar, en bra tränare och att man är självkritisk och viljan att hela tiden utvecklas. Jag tror att det är viktigt att hitta känsla för svårare rörelser på en välutbildad häst, men har man inte möjlighet till det måste man ju lära sig själv med tiden, då är det viktigt att ha en bra tränare som kan hjälpa en. Att se sig själv rida och att se andra rida är också lärorikt. Man ska tro på sig själv men ändå ta lärdom av andra.
 
Det går inte att förklara känslan, men när man hittar den vet man :) Och då blir man så glad!!Jag kommer ihåg första gången som jag fick ihop känslan mellan skänkel och hand på min ponny, det var en känsla som tog flera år att få, men så en dag så fick jag den.
 
 
Ridning är underbart!!!
 
 

Kommentarer

  • Helen säger:

    Instämmer helt med dig Emma! Och denne känsla går inte att beskriva heller när det gäller hur ljuvligt det är, eller hur? ! Och verkligen värt alla dessa timmer på hästryggen!

    Men, som du säger, det är en otroligt fördel om man får uppleva den på en utbildad häst - en gåve utan dess lika. Därför kan jag verkligen rekommendera alla som vill komma vidare i sin ridning att åka ner till Portugal och rida på Ricardo Reis otroligt välutbildade Grand Prix hästar. Det ger så mycket för ens ridning på den egna hästen när man kommer hem igen.

    Svar: :)
    Om Mig!

    2013-03-29 | 21:27:46

Kommentera inlägget här: