Skänkelvikning

Kategori:

 
Skänkelvikning är en bra övning den är lösgörande och man kan variera den på många sätt för att öka styrkan och  förbättra kvaliten. Den är även bra för ryttaren att lära sig koordinera hjälperna mellan framåtdriv,förhållande och sidförande samt känslan för att kontrollera hela hästens kropp.
 
I början kräver jag bara att hästen flyttar sig undan skänkeln när jag vill. I allra första början är det bra att börja i skritt så man kan kontrollera att hästen inte går iväg utan tar skänkeln åt sidan. Kan vara bra att flytta göra halt klappa och flytta gör halt osv. När hästen lärt sig att flytta sig några steg begär jag lite fler steg och ännu lite fler steg.  Efterdet vill jag kunna hitta mer drivning så hästen hittar bjudningen i sidvärts men noga med att den fortfarande tar halvhalter och inte bara går iväg.
 
Jag börjar flytta den ibland först efter långsidan där jag har hjälp av väggen att hålla framdelen på plats. Efter det rider jag skänkelvikningarna längst diagonalen för att ha lång väg att först hitta bjudning och flytta och därefter kunna rida fram och få bjudning igen el om jag har en häst som bara går iväg då lägger jag in skritt istället och flyttar den i skritt och sedan börjar trava igen.
 
Det jag är väldigt noga med är att hela tiden hålla linjen!! En annan viktig sak är att man inte ska sitta å trycka den åt sidan. Jag försöker lära ut att rida ett steg åt sidan och en steg fram så det blir som en trappa. Det är fel om hästen viker halsen och bara går åt sidan då måste ryttaren få hästens hals rak och tänka mer fram och åt sidan och fram igen så man kan kontrollera hästens delar. Hästen ska vara rak i halsen endast ställd i nacken. 
 
När hästen är så pass utbildad börjar jag förbättra kvaliten och kräver att den kommer uppåt framåt och tar stora luftiga steg åt sidan. 
 
Alla hästar är olika och vissa är lättare att lära än andra det är viktigt att kunna variera sig och rätta sig efter vilken häst man sitter på.
 
 
Hade inget kort på skänkelvikning men här ett kort på Coco i en sluta :) 
skriver senare om öppna och sluta

Kommentarer


Kommentera inlägget här: