B Kjellin

Kategori:

Jag är så glad att jag fick möjligheten att rida för Birgitta denna gång. Äntligen tror jag att jag hittat "min" tränare som jag sökt efter. Rakt på sak och förklarade allt på ett enkelt men mycket bra sätt. Att kunna förmedla en känsla är riktigt svårt men det lyckade hon med och jag kände att jag verkligen fick en annan känsla i min ridning.
 
Coco fick jag jobba mycket med att han skulle gå för min innerskänkel och yttertygel. Eftersom han har shivering mest i sitt högra bakben är det alltid den som måste komma igång och då släpper han kontakten lite i min högra tygel. Det jobbar vi med varje gång, men nu fick jag rida på ett sätt som jag verkligen kände vart jag hade honom och min inre skänkel skulle vara som en "gråsugga" förklarade hon! Ett mycket bra tänk :)
 
Chanel ville jag mest träna galoppen för att få den rundare. Med bara små enkla saker så blev galoppen sååå mycket bättre. Chanel blev riktigt trött av den träningen så traven och bytena blev lite så där. Men målet var att få hjälp hur jag skulle rida galoppen och det fick vi verkligen hjälp med!!! Super Nöjd!
 
 
 
 
Mina fina

Kommentarer

  • Stina säger:

    Hej Emma!
    Dina hästar är alltid väldigt fina och ståtliga på bilderna. Jag önskar att du skrev ett inlägg om hästens form, jag funderar mycket över detta.

    En häst i samling ska ju ha ett invinklat bäcken, ta mycket vikt på bakkotorna, svansen ska hänga nedåt och den ska höja sin rygg. Vid slutet på magen, före skapet, ska man se tydligt att den spänner sina magmuskler. Jag tycker att du verkar väldigt duktig men på bilderna ser det ofta ut som att hästen är "urholkad" på ryggen bakom sadeln, alltså springer med sänkt rygg och bakbenen långt bakom sig, i alla fall Chanel. Inge kritik, alla är ju ögonblicksbilder taget ur sitt sammanhang. Kan du inte skriva något om hästens idela form och lägga ut exempelbilder. Hur känner man som ryttare att hästen arbetar rätt?

    Svar: Jag kan skriva ett inlägg om hästens form. Och angående Chanel kan det vara en synvilla, hon har en lång rygg som behöver tid att komma ihop till rätta samlingen, hon är bara sex år än så länge. :)
    Om Mig!

    2013-07-09 | 11:50:44
  • Stina säger:

    Å va roligt, det ser jag fram emot!
    En helt annan fråga, hur reparerar man en häst med knäckt hals? dvs går bakom hand, obalans och sänkt rygg. Jättesvårt!!!! Var börjar man och hur kommer man vidare?

    2013-07-11 | 12:10:43

Kommentera inlägget här: