träningsupplägg forts..

Kategori: Allmänt

Min bästa övning är skänkelvikning. Den kan man variera mycket med övergångar tempoväxlingar rida rakt fram mot kortsidan, lägga volter mm. variera ställningen. Det är en väldigt bra övning för att få hästen med sig och helt mellan hjälperna. nu tränar jag lite "passagesteg" i skänkelvikning för att sen rida framåt och få luftiga steg i skänkelvikningarna. Ofta börjar hästarna springa ifrån och tappar traven rörelserna, eller tappa bjudning. Mycket bra att träna för att sedan gå över i sluta och träna den på samma sätt. När jag rider sluta känner jag efter att jag när som helst kan rida fram i öppna för att få koll på yttersidan!!!

Kommentarer

  • Martina säger:

    Tack för bra tips!

    När du tränar hästarna att få mer kadens i traven, hur gör du då?

    Svar: först måste hästen bjuda framåt sen gör jagframåtdrivande hjälper kombinerat med förhållande. så fort jagkänner ett bra steg rider jag framåt och berömmer den med eftergiftoch en klapp :). viktigt att det finns energi så det inte blir nånslags balans trav. går väldigt bra att träna det i skogen om manhar möjlighet . när hästen förstår ökar man stegen till3-4 st. skänkelläget har jag längre bak när jag samlar och längre fram när jag rider framåt. hoppas du förstår lite det gäller bara att hitta känsla.
    Om Mig!

    2013-02-11 | 09:57:57
  • Martina säger:

    Tack!! Förstår precis :) Nu längtar jag bara tills hästen är stark nog att kunna träna det :)

    2013-02-11 | 15:47:56
  • Lena säger:

    Hej! Råkade hitta din blogg.jag var med när min vän ,som köpte Triple X provred.Han är en himla mysig kille!Undrar om han inte är drygt 180 cm nu..De var med på Elisabet Lundholmclinic i höstas,hon var mkt förtjust i honom,han skötte sej jättefint med mkt läktarpublik!Ridit honom en gång ute,vaken men helt trafiksäker,säker på foten,lätt att gå i form.Nu snäll att lasta,leda till hagen:-)

    Svar: Hej å va roligt att höra! åå så stor!!Hälsa massor från mig :) önskar få se en film :)
    Om Mig!

    2013-02-11 | 21:38:04

Kommentera inlägget här: